TV3-såpan Baren kritiseras – Ikea drar sig ur?

2000-05-19 /12:22 (DrugNews) av SVEN LILJESSON
STOCKHOLM Programmet ”Baren” i TV3 kritiseras för att förstärka alkoholkulturen bland unga. De tävlande ordnar partyn, lockar besökare via TV och Internet och serverar dem sedan i baren för att dra in så mycket pengar som möjligt.

”Det centrala är alkoholen och på den vinner TV3 tittarsiffror, Internetportalen Everyday.com besökare och baren i Gamla stan får marknadsföring”, säger Urban Sylvan, distriktsordförande för IOGT-NTO i Blekinge, som är upprörd över hur programmet kringgår alkoholreklamregler.
Han har vänt sig till bland andra riksdagspolitiker, f d EU-parlamentariker, regeringen och TV-programmets sponsorer med sin kritik. Han har också anmält Gamla Stans Bryggeri där programmet sänds från för brott mot alkohollagen.

Ikea, som är en av sponsorerna i programmet, överväger nu att dra sig ur.
”Vårt beslut att medverka med möbler kanske gick för snabbt. Vi vill inte delta i sammanhang som befrämjar en ökad alkoholkonsumtion bland ungdomar. Då drar vi oss ur”, säger Marcus Engman, chef för Ikeas marknadsavdelning i Sverige, till DrugNews.

De från början tio deltagarna, från 19 år och äldre, från hela landet har under tävlingen baren som enda inkomstkälla och ska ”dra till sig en stor partysugen publik och det gäller att för var och en inte bli utröstad av tittarna. Sisten kvar vinner…” som det står i tävlingsreglerna.
De uppåt 250 000 tittarna kan via flera kameror följa ”doku-såpan” med festplanering, konflikter och partyn sex dagar veckan i TV3 (delvis även i Z-TV och via Internet), en längre sändning på lördagar med kändisen Robert Aschberg som programledare. Allmänheten bjuds in och serveras bland annat restaurangens eget öl. Hela projektet domineras av finansmannen Stenbecks Kinnevik-koncern.
”Visst förekommer det en och annan öl, men det dricks inte hejdlöst i programmet. Vi vill inte förhärliga alkoholkulturen, även om jag inte förnekar att det handlar om en bar och att dra in så mycket pengar som möjligt”, säger Pär Altan, presschef på TV3 till DrugNews.

Socialtjänstens tillståndsenhet i Stockholm reagerade tidigt på TV-serien och kontaktade restaurangen.
”Vi påtalade att väldigt berusade serverades och att det var oordning där. Det är ju särskilt allvarligt eftersom allmänheten har tillträde till lokalen. Man verkar ha tagit våra synpunkter på allvar, och backar nu upp de tävlande med utbildad personal, men det är mycket som är olämpligt i programmet och vi följer TV-projektet noga och ska besöka stället”, säger Ann Hilmersson, chef för tillståndsenheten för alkoholservering i Stockholm.
Vad gäller om Baren brutit mot marknadsföringsregler är det enligt Hilmersson ”inte helt solklart”. Dels för att TV3 sänder via London och därmed inte behöver följa svenska regler, dels gäller alkoholreklamförbud inte redaktionella produkter.

Enligt svensk alkohollag, där numer reklamreglerna ingår, är alkoholannonsering i landet generellt förbjuden i tidningar (undantag branschinriktad press) och etermedia. På Internet, krogar och andra säljställen tillåts marknadsföring präglad av ”måttlighet”. I EU:s TV-direktiv, artikel 15, om alkoholreklam gäller flera restriktioner, bland annat att den inte får rikta sig till minderåriga och koppla ihop alkohol med social och sexuell framgång. EG-domstolen ska i höst ta ställning till svensk alkoholreklamlagstiftning utifrån ett mål mellan Konsumentombudsmannen och tidskriften Gourmet.

Etiketter:

Annonser