”Inför tillsynsavgift för folkölet”

2000-08-08 /18:15 (DrugNews/SL)
STOCKHOLM Alkoholinspektionen är mycket kritisk till en bristande tillsyn av folkölsförsäljningen. Många kommuner struntar i att kontrollera trots larmrapporter om att ungdomar under 18 år ofta köper ut och berusar sig på folköl.

”Det är helt oacceptabelt att fler än 100 kommuner inte har genomfört några kontrollbesök i affärer och andra försäljningsställen vad avser saluförande av folköl”, skriver generaldirektör Gun Neuman i en rapport till regeringen.
Alkoholinspektionen kräver nu kraftfulla och omedelbara åtgärder för att hindra att folkölet når unga under 18 år. Men att återinföra tillståndskravet för handlarna eller överföra försäljningen till Systembolaget föreslås inte.
I rapporten, som citeras av Svenska Dagbladet, framgår att 45 procent av kommunerna inte bedrev någon regelbunden tillsyn av folkölsförsäljningen ifjol och därmed inte följer gällande lagstiftning. Inspektioner som trots allt gjordes var ofta mycket summariska och protokoll saknades eller var ofullständiga.

Sedan tidigare tillståndskrav från kommun och länsstyrelse togs bort 1995 för folköl har antalet butiker som säljer fördubblats till 14 000 i landet. De handlare som inte sköter ålderskontrollen löper liten risk. 4 500 butiker kontrollerades 1999, endast åtta säljförbud och 21 varningar utdelades.

Trots att folköl är vanligaste berusningsmedlet bland högstadielever lågprioriterar flera kommuner tillsynskontrollen. En orsak är att spara pengar.
Bland annat har Stockholm stads tillståndsenhets särskilt folkölsprojekt lagts ner.
Kontrollanten Kari Ljungqvist har dock fortsatt att på eget initiativ följt folkölsutvecklingen och utfärdat ett tiotal varningar och tre säljförbud senaste halvåret. Aktiva anmälare är ofta Ungdomens nykterhetsförbund, polisen och privatpersoner.
”Det har överlag inte skett några förbättringar. Det behövs fler sanktioner och en särskild tillsynsavgift borde införas för handlarna, såsom restauranger med alkoholtillstånd idag får betala”, säger Kari Ljungqvist till DrugNews.

I ett forskningsprojekt -Stadprojektet – har ett 50-tal butiker som säljer folköl i Vasastan i Stockholm återkommande besökts av ungdomar, närpolis och tonårsföräldrar. Handlare har informerats om alkohollagen och fått dekaler om att man håller på åldersgränsen. Vid särskilda inköpskontroller fick 44 procent av de utsända ungdomar köpa folköl i våras mot 73 procent förra året.
”Visst går det åt rätt håll, men vi är inte nöjda. Hittills har vi mest informerat, men för att komma längre måste mer sanktioner till – exempelvis expediter bötfällas och köpbojkott inledas mot butiker som säljer till unga. Man klarar aldrig folkölseländet utan tonårsföräldrarnas deltagande”, säger Jörgen Larsson på Stadprojektet till DrugNews.

Läs mer i DrugNews om alkoholutredningens förslag till ny alkohollag.

Etiketter:

Annonser