Mer ölreklam på rockfestivaler

LONDON Brittiska bryggerier satsar allt mer på festivalsponsring. Och det går hem. Ölförsäljningen har ökat sedan man fokuserar på musikfester.

Det senaste decenniet har den brittiska rockscenen förändrats grundligt. Kända festivaler som Glastonbury har helt hamnat i skuggan av nyare, med större sponsorer. En av de främsta är bryggerijätten Carling, som ifjol öste ut sex miljoner pund (drygt 82 miljoner kronor) i sponsorpengar för livekonserter, rapporterar The Guardian.

År 2003 inledde Carling ett samarbete med Academy Music Group, som driver elva olika konsertarenor, av vilka nu nio döpts om till Carling Academy. Bryggeriet har också övertagit festivalnamn; vad som förut var Readingfestivalen är numera Carling Weekend: Reading and Leeds, som nyligen ägde rum med Franz Ferdinand som ett av huvudnamnen.

Bryggerier är överhuvudtaget bland de mest aktiva festivalsponsorerna. Tennent’s står bakomT in the Park i Skottland, Heineken bakom Benicassim i Spanien och Oxegen i Irland och SABMiller sponsrar South by South West i Texas.

Strategin lönar sig – om inte för rockvännerna så i alla fall för bryggarna. Under 1990-talet satsade Carling sina mesta sponsorpengar på fotboll, vilket bidrog till att öka dess försäljning från två miljoner barrels per år till tre miljoner öl.( 1 barrel är drygt 165 liter.) Efter år 2000 har man fokuserat på musik och säljer nu 5,7 miljoner barrels per år. Det är nästan 30 liter öl i sekunden.

Etiketter:

Annonser