Silverägget till Knark är bajs-filmer

STOCKHOLM Mobilisering mot narkotikas reklamfilmer ”Knark är bajs at the movies” prisades häromkvällen med Silverägget i Sveriges Reklamförbunds prestigefyllda tävling Guldägget. De visades på MTV förra sommaren och på bio kring årsskiftet med 16-18-åringar som målgrupp.

Hela 1,4 miljoner tittare såg de fyra kortfilmerna på MTV sommaren 2006. En utvärdering visade att en tredjedel av ungdomarna ansåg att filmerna gav dem argument för att inte pröva narkotika.

Det är reklambyrån Futurnitures som fick Silverägget i reklamfilmsklassen för de filmerna Bananfesten, Nattbad, Den tunna bruna linjen och Tjejsnack. Filmerna går fortfarande att se och ladda ner via uppdragsgivaren statliga Mobilisering mot narkotikas sajt Knark-är-bajs.

I samma klass fick även reklambyrån Le Bureau diplom för Alkoholkommitténs
Festmetoden, om att sluta dricka i tid. Guldägget fick Lowe Brindfors för reklamfilmen Forever young, om banken SEB:s pensionssparande.

Etiketter:

Annonser