Ölskatten sänks i Danmark

KÖPENHAMN I gränshandelskriget med Tyskland om öl- och läskkunder, så tänker Danmark sänka ölskatten med 15 procent – mindre än utlovat – och läskskatten skrotas på sikt.

Förslaget ingår i regeringens tillväxtplan för i år och 2014, en överenskommelse presenterades i söndags kväll, rapporterar Danmarks Radio.

Danska politiker har enats om att halvera skatten på läsk från 1 juli i år, inför danskarnas semester, och helt ta bort den från 2014.
Vad gäller öl så nedsätts avgiften 15 procent från i sommar, blir oförändrad i flera år, men tas inte bort helt.
Det innebär att 1,5 liters Cola blir över tre danska kronor billigare och 30-pack öl blir 5 – 6 kronor billigare, enligt finansministeriet. En besparing på drygt 700 svenska kronor för en dansk barnfamilj.

Beslutsfattarna är, enligt förslaget, alltså beredda att satsa flera hundra miljoner i minskade skatteintäkter, men hoppas få tillbaka en del genom att ökad dryckeshandel på hemmaplan och fler arbetstillfällen. Och kanske att några svenskar börjar handla i danskt istället för tura till Tyskland.

Tidigare i år ville flera danska politiker chocksänka öl- och läskskatterna för att få danskarna att handla sina drycker på hemmaplan och inte i de billiga tyska gränsbutikerna.

En halverad ölskatt skulle rädda över tusen danska jobb, enligt beräkningar. Men då hotade tyska butiker att sänka sina priser ännu mer för att behålla sina kunder. Ett “race to the bottom“ således.

Även om avgiftssänkningen på öl blir mindre än tidigare diskuterats, så hoppas danskarna att fler svenskar ska lockas över Oresund och handla.
– Jag hoppas att tillväxtpaketet får Helsingör att blomstra som då växelkursen var mer fördelaktig, säger stadens borgmästare Johannes Hecht-Nielsen (V) till Danmarks Radio.

• Sveriges bryggerier – som oroas över att uppåt 100 miljoner liter öl köps och fraktas hem från Tyskland årligen – följer danska utvecklingen noga:
“Det ska bli intressant att se om den här sänkningen kommer att påverka det danska köpmönstret. Kanske kanske är också den svenska regeringen intresserad av detta som kallas verklighetsanpassning“, skriver vd Cecilia Giertta på bryggarnas hemsida.

Etiketter:

Annonser