Alkoholfritt ökar mest på Systemet

[bild] Både alkohol och alkoholfritt ökar på Systemet.

Systembolagets alkoholförsäljning ökade ifjol en procent, omräknat i ren alkohol. Alkoholfria drycker ökade nära 10 procent. Svenskarnas stöd för monopolet nådde en toppnivå, 72 procent.

Det är idel glada siffror för statliga alkoholmonopolet 2013, enligt presschef Lennart Agén. Trots att man samtidigt utsatts för ökad konkurrens via näthandel.

– Stödet för Systembolagets ensamrätt har aldrig varit större, 72 procent på årsbasis enligt enkäten av TNS Sifo. Kanske delvis för att detaljhandelsmonopolet ifrågasätts och hotas, säger Lennart Agén till Drugnews. År 2011 var stödet 68 procent.

Även kontrollköp peakade – i 96 procent av de 5 700 kontrollköp som gjordes av utsända kunder 20-26 år för att undersöka hur ålderskontrollen sköts, så begärdes legitimation (året före 95 proc.).

Under fjolåret ökade försäljningen av vin och starköl med 1,7 procent, medan cider och blanddrycker minskade 3,3 proc. och sprit -2,1 proc. Starksprit har minskat under två decennier och speglar mer nya alkoholvanor, än ökad privat införsel.

Etiskt märkta viner ökade under 2013, främst från Argentina, Chile och Sydafrika. Idag erbjuder Systemet ett trettiotal viner med etisk märkning i fasta sortimentet och under detta år ska de utökas med ett 15-tal fler.

Samtidigt som alkoholförsäljningen totalt ökade en procent ifjol, så är den stora vinnaren alkoholfritt. Det ökade +9,6 procent i systembutikerna.
Något Systembolagets ledning välkomnar.

– Vi ser ett ökat engagemang från våra kunder, både vad gäller den egna hälsan, men också vad gäller villkoren för de som producerar vin. Det gör mig stolt och glad, säger Magdalena Gerger VD för Systembolaget. Det är också ett kvitto på att våra satsningar inom dessa områden är efterfrågade.

• Fotnot: Ytterligare säljstatistik per kvartal och varugrupp på Systembolaget.

Annonser