”Stoppa spritbussar – drar in miljoner”

Bussar med alkohol som köpts vid gränsbutiker i Tyskland rullar året runt till Sverige och smugglarna tjänar miljoner. Bussbolag är inblandade i organiserad brottslighet, menar politiker i Östergötland som vill se över lagar och stoppa verksamheten.

Ur Correns granskning om smuggelbussarna.

Vid flera tillslag mot bussbolag i Östergötland i januari och februari beslagtog polisen cirka 20 ton alkohol. I projektet ”Bus stop” tipsade tullen i Skåne om misstänkta bussar fulla med alkohol och få passagerare och fordonen stoppades senare.

Tidningen Corren har granskat ett tiotal bussbolag som verkar ha som affärsidé att frakta billig alkohol från tyska lågskattebutiker till Mellansverige. Reportrar har sett hur bussarna vid parkeringsställen i Mantorp, Linköping och Norsholm lastat över alkoholen till väntande bilar.

Flera av de som hämtat har tidigare varit dömda för alkoholsmuggling och langning. Och sjukpensionärer och arbetslösa får betalt för att åka med på bussarna som ”kuttersmycken” eller målvakter för att motivera de stora alkoholtransporterna.

Utredningar pågår nu efter beslagen från bussar i början av året, men transporterna fortsätter.
– Vi har ett antal sådana bussar varje vecka från Östergötland, Stockholm, Göteborgstrakten och Värmland, säger Ulf Ängemo, gruppchef för en gränskontrollstyrka i Skåne, till Corren.

Corren beräknar att varje buss drar in cirka 150 000 kronor rent per resa med alkoholsmugglingen. Om bussar gör 40 resor per år så innebär det 12 miljoner årligen. De tio granskade bussbolagen kan alltså tjäna uppåt 120 miljoner kronor svart per år.

En ägare till ett bussbolag som utreds förnekar inblandning i alkoholsmuggling.
– Det är shoppingresor som gäller, inte någon smuggling, säger han till Corren.

Mediauppgifterna har fått några riksdagspolitiker att reagera.
– Vi blev skärrade över uppgifterna om smugglingens omfattning först, men fick siffrorna bekräftade av polis och åklagare. Vi måste stoppa det här, säger Finn Bengtsson (M) till Drugnews.

Han har tillsammans med kollegan Andreas Norlén(M) skrivit debattartikel och inbjudit rättsväsende och andra experter till ett seminarie i onsdags i riksdagen.
– Bussarna är som rullande systembolag och kan hota folkhälsan, mycket av alkoholen går nog till krogar och ungdomar. För att bättre bekämpa stoppa spritsmugglingen med bussar måste lagar och straffvärdet ses över, säger han.

De menar att alkoholsmuggling lockar brottslingar, för att vinsterna är stora, upptäcksrisken liten och straffen alltför låga om de åker dig. Dessutom bör begreppet alkohol för ”privat bruk” ses över, flera domstolar tillåter numer långt över EU:s rekommendation vid införsel när någon åtalats för misstänkt smuggling.

Riksdagsmännen vill lyfta frågan nationellt och tycker att östgötapolisens projekt Bus stop användas i hela landet. Alkoholbussarna täcker stora delar av landet.
– Det här är ett nationellt problem. Det bör inte vara riskfritt någonstans att köra smuggelbussar till Sverige, menar riksdagsmännen Norlén och Bengtsson.

Efter riksdagsseminariet avser de sammanställa en rapport och lämna till justitieminister Beatrice Ask och folkhälsominister Maria Larsson senare i vår.

Annonser