Flera förslag mot spritbussarna

Minska införselkvoterna, väg överlastade fordon, myndigheter måste samarbeta mer. Några förslag som kom upp på mötet i riksdagen om hur trafiken med bussar lastad med billig alkohol till Sverige kan stoppas.

Moderata riksdagsmännen Andreas Norlén och Finn Bengtsson från Östergötland hade till i onsdags bjudit in experter, rättsliga myndigheter och organisationer för att ventilera hur bussbolag som organiserar smuggling av alkohol från tyska gränsbutiker ska stoppas.

Verksamheten är omfattande och förekommer i hela landet (se tidigare Drugnews-artikel). Det leder till stora uteblivna skatteintäkter, langning till ungdomar och oseriösa krogar, och de ”rullande systembolagen” göder kriminella.

Correns granskning om smuggelbussarna.
Från tidningen Correns granskning

Efter kartläggning, spaning och samarbete med tullen, så slog polisen i Östergötland till mot några misstänkta bussar i början av året och beslagtog all sprit i lasten som ”ingen ville kännas vid”. Hela 20 ton alkohol på några dagar.

Men det är svårt att få tillräckliga bevis för att lagföra busschaufförer, passagerare som får betalt för att åka med som målvakter och personer som tar emot alkoholen längs E4:an. Och utredningen är underbemannad.

– Tyvärr är bussarna igång igen. Med rätt enkla metoder kan vi störa smugglingen, men det behövs mer resurser och ändrade regler för att lyckas stoppa trafiken. Vårt mål är att stoppa langningen till ungdomar, sade Joakim Stenman, talesman för östgötapolisens projekt ”Bus stop”, till Drugnews.

Efter EU-inträdet 1995 ökade alkoholsmugglingen kraftigt för att sedan minska, men ligger på en högre nivå. Olika punktskattenivåer i unionen lockar inte bara till turistköp utan organiserade ligor att köra alkohol till högskatteländer.

Alkoholkontroll i Helsingborgs färjeläge.

En ”turistbuss” som kör flera gånger i veckan året runt och hämtar alkohol från Tyskland och tillbaka via Skåne kan dra in över 150 000 kronor i vinst per tur och tiotals miljoner per år. De stora vinsterna lockar oseriösa bolag, samtidigt är risken att åka dit liten och straffen låga.

Flera rättsrepresentanter anser att lagstiftningen blivit alltför godtycklig. De redan höga införselkvoterna följs inte utan de som för in tusentals liter hänvisar till fester, högtidsdagar, fira födelsedagar för småbarn… Och har ibland bokat fiktiv festlokal.
– Ett par uppgav att de skulle ha bröllopsfest 18 år efter de gift sig med den stora mängd alkohol de förde in. Och domstolen tyckte det var rimligt, berättade Sune Rydén från tullverket.

Flera förslag för försvåra smuggling med bussar och andra fordon kom fram:
Låt tullen väga fordonen och bötfälla för överlast. Se till att färdskrivare och passagerarlistor förs riktigt – anmäl fel till länsstyrelsen och trafikmyndighet som sköter tillstånd för chaufförer och resebolag. Flera passagerare som får betalt för att följa med bussar över gränsen (”målvakter”) är bidragstagare som försörjer sig på svartspriten – Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen bör utreda det. Beslagta bussar som kör smuggelsprit – de är ju brottsverktyg.

DEBATT Polis Joakim Stenman, riksdagsman Finn Bengtsson, Sune Rydén, tullverket, och Malin Thorson, UNF.
SAMTAL Polis Joakim Stenman, riksdagsman Finn Bengtsson, Sune Rydén, tullverket, och Malin Thorson, UNF.

Åklagare och tull anser att regeringsrättens dom som frikänner busschaufförer från ansvar för vad passagerare tar med sig är ett juridiskt problem. Medan seriösa bolag infört maxgräns på visst antal kilo per passagerare att ta med hem och att det ska märkas med namn.

Mest viktigt för polisen Joakim Stenman:
– Bestäm fixerade införselkvoter för alkohol i EU, så att alla vet vad som gäller. Bussbolag som ordnar resorna måste ta större ansvar. Sprid projektet Bus stop nationellt inom polisen och prioritera mer resurser mot langningen, summerade han.

Malin Thorson, ordförande i Ungdomens Nykterhetsförbund, var också bjuden till mötet. Hon sade att alkohol inte är ett ungdomsproblem, det är vuxna som köper ut, bjuder och langar till unga. Även om färre unga numer dricker alkohol (knappt hälften av 15-16-åringar, enligt CAN), så uppger de som dricker att en fjärdedel av det är smuggel.

– Ja, alkoholsmuggling är ett samhällsproblem som måste bekämpas, men lösningen är inte att sänka skatten och öka tillgängligheten. Unga är en av de mest priskänsliga grupperna och risken är att fler skulle dricka mer, sade hon till Drugnews efteråt.

Arrangörerna, de två riksdagsmännen, ska nu sammanställa en rapport och lämna till regeringen med förslag på åtgärder för att beivra alkoholbusstrafiken till Sverige.

Annonser