Alkobommar i hamn minskade rattfylla

LYCKAT Alkolåsbommar i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Foto: Stefan Nilsson
LYCKAT Alkolåsbom i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Foto: Stefan Nilsson

Automatiska alkobommar i Tysklandsterminalen minskade kraftigt antalet alkoholpåverkade förare i Göteborgs hamn. I höst inleds försök även i Frihamnen i Stockholm.

– Nu vill vi sätta upp alkobommar i alla landets hamnar, säger en nöjd Arne Winerdal, vd hos initiativtagaren Motorförarnas helnykterhetsförbund, till Drugnews.

Resultatet från pilotprojektet i Göteborgs hamn visar att de första fyra testmånader med alkoholbommar var en framgång. Av totalt 6 451 lastbilsförare som fick blåsa fastnade bara tre förare (var 875:e), jämfört med att var 95:e kontrollerad förare hade för hög promillehalt perioden före.

Bland de 2 294 personbilsförare som blåste i tekniken stoppades fler, hela sju personer. Det tror MHF beror på att information om alkobommarna bara riktades till yrkesförare – före och under resan på sju olika språk.

Försöket i Göteborg med elektroniska bommar med IR-teknik har fått stort intresse både i Sverige och internationellt. Nu planerar initiativtagarna gå vidare med försök i Stockholms Frihamn.

Arne Winerdal
Arne Winerdal

– Förhandlingarna är nu klara för försök även i Stockholm med start i höst.  Göteborgsförsöket visar potentialen i konceptet att minska trafikonykterhet och rädda liv, utan att trafikflödet påverkas negativt, säger Arne Winerdal.

Regeringen har visat intresse för tekniken, så även oppositionen – Socialdemokraterna vill införa alkobommar i landets alla större hamnar.

IDROTTSBOMMAR?/ MHF lanserar även förslag att alkobommar installeras på större fotbollsarenor för att stoppa läktarvåldet. Så att besökare måste blåsa innan de släpps in.
– Samma teknik som i hamnarna skulle fungera perfekt för att få stopp på alkoholrelaterat våld i fotbollsallsvenskan, säger Arne Winerdal.

Annonser