Många vill stoppa alkoholreklam

Alkoholreklamens utveckling. Sociala medier och sponsring ingår ej. Källa IQ

I en ny Sifoundersökning svarar 44 procent av tillfrågade i Sverige att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam. Hela 81 procent tycker den ska vara hårdare reglerad än annan reklam.

Undersökningen har gjorts bland 1 000 personer i Sverige i åldrarna 18 till 79 år i slutet av april till början av maj. Beställare är Systembolagets dotterbolag IQ.

– Alkohol är inte en produkt som alla andra och därför är också alkoholreklam hårdare reglerat. Så vill också en majoritet av svenska folket ha det. Nu behövs en betydligt mer aktiv tillsyn av att reglerna efterlevs, särskilt stort är detta behov när det gäller sociala medier, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Bara 34 procent är negativa till ett förbud av alkoholreklam. Stödet för hårdare regler av alkoholreklam är starkare bland kvinnor än män, enligt enkäten.

Alkoholreklam har ökat kraftigt senaste åren i traditionella medier och spräckte ifjol miljardvallen. 2013 satsade industrin 1 064 miljoner kronor, jämfört med bara 8 miljoner år 2000, särskilt ökar den i tryckta medier.

Även nykterhetsrörelsen, forskare och läkare är kritiska till utvecklingen.
– Det vi vet om alkoholreklam är att den får unga att dricka mer och börja dricka tidigare. Det finns mycket goda skäl för en hårdare reglering av alkoholreklamen, säger Sven Andreasson, professor i socialmedicin och överläkare vid beroendecentrum Stockholm, i en kommentar.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade industrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några tv-bolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process pågår om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen uppvaktas nu av svenska myndigheter om att få klartecken hota med böter.

Läs mer

Annonser