IQ-kampanj om vardagsdrickandet

Många dricker för att det är sommar, för att orka, för att det är match eller inte match… IQ:s nya kampanj ”För att livet leker” pekar på vardagsdrickandet och vill att fler testar sina alkoholvanor på Alkoholprofilen.se

Flitiga kampanjmaskinen IQ, Systembolagets dotterbolag, kör i sommar film, banners och annonser en tankeställare om alkoholvanorna. Med start nu i TV-reklam i samband med fotbolls-VM drar igång.

Magnus Jägerskog, ny Vd för IQ. Foto: FREDRIK HJERLING
Magnus Jägerskog,

– Vi vet att vardagsdrickandet ökar och under sommaren finns det många tillfällen att dricka. Med den här kampanjen vill vi få människor att reflektera över varför och hur man dricker, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Han föreslår en test med verktyget Alkoholprofilen nu före sommaren och en till på höstkanten.
– Då kan man se eventuella förändringar. Det är många som dricker social, måttligt, i olika sammanhang, men smygande kan dricka till sig ett beroende, säger han.

Alkoholprofilen har nu fräschats upp och gjorts mer lättillgänglig och användarvänligt. 14 frågor om vanor och lite bakgrund, så får man ett svar. Cirka 650 000 tester har genomförts där sedan 2009.

D121-IQ-VrfSommarDrickaaffisch

Annonser