Alkobom stoppade grovt rattfull

En grovt berusad bilförare från Estland stoppades när de nya alkobommarna i Stockholms frihamn prövades första gången i skarpt läge häromdagen. Mannen visades sig ha 2,18 promille i blodet.

Försöket med fyra alkoholbommar för personbilar och två för lastbilar invigdes för två veckor sedan, och har nu börjat användas vid färjeankomster till Frihamnen i Stockholm.

Stockholms Frihamn. Bommen lyfts inte om föraren har alkohol i utandningsluften. Foto: MHF
Stockholms Frihamn. Bommen lyfts inte om föraren har alkohol i utandningsluften. Foto: MHF

Vid premiären kontrollerades 86 bilar som rullande i land från Tallinks färja som kom från Estland. En estnisk bilförare hade svårt blåsa i tratten vid kontrollstationen som mäter utandningsluft. När han lyckades, så lyfte inte bommen och en polisman kom fram och ytterligare sållningsprov visade hög alkoholhalt.

Bevisinstrumentet mätte 2,18 promille alkohol i blodet på mannen som därmed misstänks för grovt rattfylleri och riskerar upp till två års fängelse. Han fördes bort med en polisbuss.

Försöket under hösten med automatiska alkobommar, med svensk infraröd teknik som ger snabba provsvar, i Frihamnen leds av Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

– Tack vare den automatiska nykterhetskontrollen kunde vi därmed förhindra att den berusade föraren kom ut på Stockholms gator. Det känns oerhört meningsfullt att få vara med och öka trafiksäkerheten på det här sättet, säger MHF:s vd Arne Winerdal.

Ett tidigare försök i Göteborgs hamn visade sig vara framgångsrikt och när ryktet om bommarna spred sig, så minskade både fylleri på färjor och färre förare fastnade i kontrollen.

Information om försöket i Stockholms frihamn sprids på flera språk och avsikten är att färre ska chansa att dricka innan de kör av sina fordon.

Enligt uppgift så finns alkoholpåverkade förare på varje färja som lägger till i hamnen, ifjol upptäcktes över 200 berusade förare där, enligt polisen.

– Det är bra att sprida information om alkobommarna som har en förebyggande verkan. Vi vill inte sätta dit så många som möjligt, utan att ingen förare rullar vidare påverkad, säger Marcus Rostedt, chef för trafikpolisen i Stockholm till Drugnews.

Nu ska informationsmöten hållas med personal i hamnen för att slipa på rutinerna. MHF har en övervakningscentral i Tibro, men när någon fastnar vid alkoholbommen måste personal från polis, tull eller kustbevakning göra ett extra bevisprov på föraren.

MHF hoppas att försöket permanentas efter nyår och att alla större hamnar i landet utrustas med alkobommar. Den nya kontrolltekniken – som ger snabbt svar på några sekunder – vill även förbundet använda bredare. Exempelvis längs vägarna och för nykterhetskontroll av personal på kärnkraftverk och flygplatser.

Annonser