Minister praktikant i systemkassan

Folkhälsominister Gabriel Wikström hoppade in som praktikant i en systembutik i Stockholm. Servicen och dryckeskunskap är viktigt för att värna Systembolaget. Han oroas över ökad marknadsföring av alkohol.

Nya ansvarige ministern för alkoholfrågor besökte systembutiken på Regeringsgatan i onsdags.

Han visades runt bland hyllorna av butikschefen Johan Hellgren och fick även hoppa in en stund i en kassa – ta betalt av kunder och kolla åldersgränsen.

– Kul initiativ, bra att politiker är ute och får verklighetsförankring, sade Niklas Engström som handlade många flaskor vin av dyrare slag inför en födelsedagsfest.

Han tycker servicen är bra på Systembolaget och att det är ganska prisvärt. Han har gjort några resor till vinodlingar i Tyskland och Frankrike med vänner, men väljer systembutiker till vardags.

Även Systembolagets VD Magdalena Gerger var med vid ministerbesöket. Hon berättade att ansvar för ålderskontroll, service och dryckeskunskap är viktig del av alkoholpolitiken för att upprätthålla förtroendet hos allmänheten.

Och monopolet håller sin höga marknadsandel.
– Vi ser en ökning av alkoholfria, ekologiska och etiska produkter, men även öl från mikrobryggerier och att fler väljer att köpa dyrare kvalitetsviner. Men jag oroar mig över den ökade alkoholreklamen, särskilt den på sociala medier, sade hon till Drugnews.

Ny statistik visar att alkoholbranschen satsade nära 1,4 miljarder kronor ifjol på marknadsföring i media, ej inräknat sponsring och sociala medier.

Folkhälsoministern oroas också över reklamexplosionen.
– Ja, det finns ju risk att det kan leda till att konsumtionen ökar. Vi följer det, men jag får återkomma om vad vi kan göra, sade han till Drugnews.

Annonser