Vodka-sponsrat skid-VM ifrågasätts

Under pågående skid-VM i Falun görs reklam för en rysk vodkatillverkare. I några lopp har alla tävlande haft spritreklamens logga på bröstet. Märket är en av Internationella skidförbundets, Fis, sponsorer.

D323-VM-Ryskvodka0Alkoholföretaget Zimnjaja Doroga är en av Fis sponsorer. Men exponeringen längs banan och som häromdagen på skidstjärnornas nummerlappar får nu reaktioner. Även om loggan visas med kyrilliska bokstäver.

Men den kan strida mot svenska regler.
– Alkoholbranschen i Sverige
är helt överens om att man inte gör reklam i samband med idrottsevenemang. Jag känner inte till att det finns något undantag i samband med internationella evenemang. Det är möjligt, det har man aldrig prövat, säger Mattias Grundström vid Alkoholgranskningsmannen, svenska alkoholbranschorganisationens eget tillsynsorgan över marknadsföring, till Dagens Nyheter.

I Sverige är all alkoholreklam förbjuden i tv, men reglerna för sponsring är inte lika tydliga, (sponsring av tobaksföretag i sportsammanhang är numer förbjuden).
– Gör man det enkelt och frågar om det här är förenligt med svensk lag är svaret nej. Sen om lagen gäller eller inte – det är mer komplext, säger Mattias Grundström.

Det krävs att någon anmäler frågan till Konsumentverket för att få klarhet.

Svenska VM-arrangören frånsäger ansvaret för ryska reklamen som lyser överallt i Falun. Och Fis marknadschef Marcel Looze uppger för Aftonbladet att förbundet har sålt reklamrättigheterna till sändande bolaget EBU.

Men Looze uppger att det är vatten och inte vodka som saluförs av Zimnjaja Doroga:
Budskapet på reklamen är ”mineralvatten”, säger Looze till Aftonbladet.

Men på företagets hemsida så är det svårt att hitta annat än alkohol.
– Okej. Så kan det vara. Men de producerar vatten och vodka och de har ett avtal med oss, säger Looze.

Häromdagen tog norska skidstjärnan Petter Northug guld i Falun med vodkaföretagets logga på bröstet. Det är mindre än ett år efter rattfylleriet, straffet ska han avtjäna med fotboja efter VM.

Norska herrtränaren Trond Nystad tycker vodkareklam på bröstet är ”inte en helt lyckad koppling, men inget vi kan göra något åt”, sade han till Sportbladet.

I lördagens skiathlon hade nummerlapparna annat sponsornamn, men reklamen för det blå vodkamärket var i ögonfallande på stadion och längs banan när Charlotte Kalla stakade sig fram till ett brons.

Fotnot: Zimnjaja Doroga betyder ordagrant ”vinterväg”. Ryska för vatten (”voda”) och vodka är mycket lika, endast en bokstav skiljer.

Annonser