Alkoholstör-kampanj prisad i pr-tävling

NEW ORLEANS IOGT-NTO:s kampanj Alkoholstör vann natten till i fredags två priser i internationella tävlingen Pollie Award. Bland annat guld i kategorin ”Best Use of Humor”.

Alkoholstör.se” bedrev nykterhetsorganisationen i somras och hösten 2014 som led att lyfta frågan om alkoholreklam i valdebatten.

Över 5 000 riksdagskandidater fick över 25 000 frågor via nätet om hur de ställer sig till skärpt lagstiftning och nära hälften av politikerna svarade. Antalet anmälningar till Konsumentverket ökade dessutom 800 procent under kampanjen.

Och nu belönas alltså kampanjen på motsvarigheten till Oscarsgalan för politiska kampanjer, Pollie Award. Natten till fredagen belönades den i New Orleans med guld i humorkategorin och silver i kategorin ”bäst användande av internet”.

UNF:s ordförande Linda Engström vill uppmärksamma att tillsynsmyndigheterna inte får göra kontrollköp,
Linda Engström , IOGT-NTO

– Det visar hur en gammal folkrörelse tillsammans med sina medlemmar kan påverka och skapa en förändring med nya metoder och teknik. Vi är mycket stolta – priserna är en kvalitetsstämpel på att man ska räkna med oss. Nu snickrar vi på nya kampanjer som kan hota alkoholindustrin, säger en glad Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, till Drugnews.

D345-PollieAward1Alkoholstör-kampanjen – som även innefattade en film och en fisk i storformat – genomfördes tillsammans med pr-byrån Reform Act som på plats tog emot priserna i USA. Pollie Awards delas varje år ut av AAPC (The American Association for Political Consultants).

Annonser