”Stoppa alkoholreklam i dörren”

Ett avgörande i Marknadsdomstolen öppnar upp för obeställd alkoholreklam direkt hem i brevlådan. Nu svarar IOGT-NTO i kampanj med att erbjuda dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!”

Sedan 2011 har det pågått en process om det är tillåtet för vinklubbar och andra företag att sända ut direktreklam för alkohol i brevlådorna. Privatpersoner har fått direktbrev hem med uppmaning i vänskaplig, personlig ton om att beställa vin och få det levererat till dörren.

Exempelvis tyska företaget The Wine Company (TWC) har sänt brev till flera utvalda svenskar som är äldre än 25 år. Med inledningsfrasen Hej [NN], är du intresserad av vin? Njuter du då och då av ett gott glas vin hemma, kanske tillsammans med dina vänner till en god middag?”

Björn Rydberg i Stockholm är en av dem som fått brev till bostaden om att beställa vin och anmälde saken.
– Jag blev så förbannad, tal om livsnjutare… Jag ogillar alkoholreklam i allmänhet och direktreklam i synnerhet, vet att den påverkar människors konsumtion. Politikerna borde helt förbjuda alkoholreklam, det har de lyckats med i Norge, säger han till Drugnews.

D371-NoAlcoAds-0Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO och flera privatpersoner reagerade och anmälde företagen till Konsumentverket som gick vidare till Marknadsdomstolen med The Wine Company. Verket ansåg att det inte följde alkohollagens regler om ”särskild måttfullhet” och att det var alltför påträngande, uppsökande och uppmanade till konsumtion av alkohol.

Häromdagen föll domen. Men Marknadsdomstolen avslår Konsumentverkets talan om att marknadsföringsmetoden varit otillbörlig. En angiven förklaring är att all reklam kan sägas vara uppsökande. Om det framgår på kuvert vad det innehåller, så har mottagaren möjlighet att strunta i det. Och det är upp till konsumenten att själv meddela om att inte vilja ta del av sådan marknadsföring. Det kan därmed inte strida med måttfullhets-kravet, enligt domen.

Konsumentverket åläggs även att betala drygt 750 000 kronor för tyska vinföretagets rättegångskostnader.

• Drugnews: Är det fritt fram nu – enligt domen – med direktreklam av alkohol i brevlådan?
– Om mottagaren har fyllt 25 år, framgår på slutet kuvert vad det handlar om och innehållet är måttfullt och inte gäller dryck på över 15 volymprocent – då är det okey, enligt Marknadsdomstolens dom, svarar Gunnar Wikström, processråd på Konsumentombudsmannen.

Han vill ogärna använda ordet ”bakslag”, utan tycker det är bra att myndigheten fått besked om vad ”vi har att rätta sig oss efter i vår tillsynsverksamhet”.

Källa IQAlkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige senaste decenniet och uppgick ifjol till nära 1,4 miljarder kronor (enligt Sifo/IQ). Och nya kanaler till konsumenten är på väg att öppnas.

IOGT-NTO är orolig för att trycket kan öka ytterligare för alkoholreklam efter domen och svarar nu med en blixtkampanj. Organisationen erbjuder den som vill slippa reklamen att skriva upp sig och få en dekal hemskickad med texten ”Alkoholreklam, nej tack” (länk).

– Vi har lyft problemen med alkoholreklam länge och den här domen visar ännu tydligare att det är dags att sätta ner foten. Vi dränks allt mer i alkoholreklam och investeringarna i den ökar explosionsartat. Våra politiker måste agera och ta ett helhetsgrepp kring hela frågan med marknadsföring av alkohol, säger förbundsordförande Anna Carlstedt i ett pressmeddelande.

• Fotnot: Tyska vinföretagets moderbolag The Wine Company Hawesko GmbH i Hamburg omsatte 2013 cirka 5 miljarder kronor och hade 925 anställda.

 

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade industrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några tv-bolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process pågår om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen uppvaktas nu av svenska myndigheter om att få klartecken hota med böter.

Läs mer

Annonser