Folknykterhet mot alkoholreklam

En kampanj för hårdare tag mot alkoholreklamen är igång och kommer att lyftas i flera tal på Folknykterhetens dag på torsdag.

Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO har temat ”Nu släcker vi ner alkoholreklamen” i sina aktiviteter runt landet. Förbundets ordförande Anna Carlstedt talar i Torshälla i Sörmland på torsdag, men uttryckte sitt budskap redan i en debattartikel i Nyheter24 häromdagen.

Det behövs en djupgående utredning och skärpt lag mot alkoholreklamen, anser hon. Reklamen tar allt mer mark och industrin satsningar har mångdubblats till nära fyra miljoner kronor per dag numer. I allt fler kanaler, nu senast öppnade en marknadsdom för att direktreklam i brevlådan är laglig.

Anna Carlstedt. Foto: Emelie Spjuth Svärd
Anna Carlstedt. Foto: Emelie Spjuth Svärd

”Vi har en situation i dag där alkoholindustrin flyttar gränserna för marknadsföringen varje dag, i alla kanaler. Vi har ett förbud mot alkoholreklam i tv, trots det ser vi vin- och spritreklamer varje kväll i de kommersiella kanalerna. Vi har även sett en enorm ökning av reklamen i printmedia vilket lett till att ett tidningsuppslag utan alkoholreklam snarare är undantag än norm.”

”Sett tillsammans så rimmar det dåligt med en lagstiftning vars intention är att minska alkoholens skadeverkningar”, skriver Carlstedt och kräver att regeringen tillsätter en utredning.

I Stockholm firas Folknykterhetens dag på Skansen med fika, körsång, ritualmöte med mera kring det lilla ordenshuset Brofästet. Distriktsordförande Jonas Svensson berättar att även han snickrar på ett tal om bland annat alkoholreklam och vill ge en historisk återblick för rörelsen. Flygbladsutdelning, medlemsvärvning, caféer och musik är andra aktiviteter i veckan i distriktet.

Lasse Reuterberg
Lasse Reuterberg

Även nykterhetsrörelsen Blå Bandet anordnar flera möten på torsdag.
I Skövde talar ordförande Lasse Reuterberg. Möten och kulturprogram ordnas även i Nora, Askersund och Sala.

I Sala talar Per-Olov Svensson, organisationssekreterare i Blå Bandet.
– Jag oroas över att alkoholkonsumtionen ökar, vinlådor dricks allt mer bland medelålders och äldre. Bra att unga alltmer säger nej till alkoholen, säger han.

Drugnews: behövs det en utredning kring alkoholreklamen?

– Reklamen är ett stort problem, syftet är ju att industrin vill sälja mer. Men behövs det verkligen ännu en utredning? Jag tycker det är dags att helt förbjuda alkoholreklam redan nu, svarar Per-Olof Svensson.

Folknykterhetens dag är en temadag som sedan 1925 firats på Kristi Himmelsfärdsdag, (den kallades Nykterhetsfolkets dag till slutet av 1940-talet). Sedan 2003 har den utsträckts till en hel vecka.

Annonser