Juan-Pablo ny chef för IQ

IQloggaTill våren får Systerbolagets dotterbolag IQ ny VD. Det blir Juan-Pablo Roa som lämnar rollen som sakkunnig hos regeringen och ska verka för en smartare syn på alkohol i samhället.

Han efterträder i mars Magnus Jägerskog på IQ som går vidare och blir generalsekreterare på Bris.
– Magnus har gjort ett fantastiskt arbete med att lyfta alkoholfrågor som jag vill fortsätta utveckla. I kampanjer, sprida kunskap, nätverka. Alkoholreklam är exempelvis en viktig aktuell fråga att följa, säger Juan-Pablo Roa till Drugnews.

Juan-Pablo Roa, 32 år, föddes i Chile och kom till Sverige som barn när föräldrarna lämnade hemlandet. Första året bodde familjen i nordliga Svappavaara på en flyktingförläggning, men han växte senare upp på Gotland.

Folkhälsofrågor kom han i kontakt med som politisk sakkunnig hos statsrådet Gabriel Wikström, som han träffat på SSU där Juan-Pablo var kommunikationsstrateg. I höst har han arbetat som ämnessakkunnig hos regeringen.

Erfarenhet och kompetens inom samhällsfrågor utvecklade han även på en PR-byrå. I grunden har han en kandidatexamen i företagsekonomi och en i medie- och kommunikationsvetenskap.

Vad har du själv för förhållande till alkohol?
– Under studietiden arbetade jag som bartender på Gotland, när turisterna strömmade till. Jag är inte nykterist, men måttlig med alkohol och julafton blir helt vit för min del, svarar han.

IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget och verkar för ”en smartare syn på alkohol”. Hjälpredor som Alkoholprofilen, Tonårsparlören och samarbete med forskare, arbetsplatser och idrottsklubbar är etablerade projekt som IQ medverkar i. Och flera kampanjfilmer som ifrågasätter alkoholattityder har fått utmärkelser.

Annonser