”Skärp lag för alkoholreklam”

En majoritet svenskar anser alkoholreklam förskönar och uppmanar till bruk, i strid med reglerna. Många tycker alkoholreklamen på nyhetssajter och i sociala medier ökat senaste två åren, enligt en IQ-enkät. ”Hög tid att skärpa lagen”, anser IOGT-NTO.

Medieinvesteringar i alkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige. Från 8 miljoner kronor vid millennieskiftet till nära 1,4 miljarder brutto år 2014.

I en Sifo-enkät med 1000 personer mellan 18-79 år i en webbpanel i juni på uppdrag av IQ-initiativet höll drygt två av tre (67 procent) med om påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk och 69 procent att den är förskönande. Vilket den enligt reglerna inte får vara.

Forskning visar att reklamen särskilt påverkar unga till tidigare alkoholdebut och ökat drickande. Samtidigt ökar reklam på nätet senaste två åren, anser nära hälften av de tillfrågade. Medan var tredje tycker att den ökat på sociala medier.
81 procent av de tillfrågade tyckte det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerad än annan reklam.

Juan-Pablo Roa, IQ
Juan-Pablo Roa, IQ

– Alkohol är ju inte en produkt som andra och det är bra att stödet är så stark om hårdare regler för alkoholreklam än annan reklam. Men tillsynen och regleringen av den behöver ses över, i minst på sociala medier som når många unga. Och särskilt när investeringarna i reklamen ökat så kraftigt, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ, till Drugnews.

Och reglerna är otydliga för vad som är reklam och inte på nätet, exempelvis kändisar som puffar för sina egna vinmärken där. Teknikutvecklingen har sprungit ifrån regelverket, menar Roa.

Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO anser bristen på reglering av alkoholreklam i sociala medier är oacceptabel, där särskilt barn och unga dagligen blir måltavla för olika slags marknadsföring.

– Även mängden alkoholreklam i tidningar och på nyhetssajter är ett problem och bidrar till att stärka en begränsande alkoholnorm i samhället, säger förbundsordförande Johnny Mostacero.

Alkoholen orsakar skador och kostar utöver mänskligt lidande mångmiljardbelopp för samhället och ska därför regleras hårdare, menar han.

JOHNNY MOSTACERO Konsulent i IOGT-NTO hett namn som ny förbundsordförande.
Johnny Mostacero, IOGT-NTO

– Svenska folket vill ha en hård reglering av reklamen. Vi vet också, tack vare en undersökning vi gjorde inför valet 2014, att majoriteten av riksdagsledamöterna vill ha en hårdare reglering. Med det stödet i ryggen är det hög tid för folkhälsominister Gabriel Wikström att agera och skärpa regleringarna kring alkoholreklamen, säger nykterhetsbasen Mostacero.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade industrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några tv-bolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process pågår om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen uppvaktas nu av svenska myndigheter om att få klartecken hota med böter.

Läs mer

Annonser