Störig alkoholreklam i fokus i veckan

Stoppa den störiga alkoholreklamen, särskilt riktad mot ungdomar. Det är ett av huvudbudskapen under Folknykterhetens dag – som blivit en hel vecka numer.


Vid ordenshuset Brofästet på Skansen lyfter IOGT-NTO:s ordförande frågan på torsdag.
– Vi vill helst släcka alkoholreklamen helt, som det var före 2003. Alkoholindustrin stör Sverige med sin reklam – den möter oss överallt i tidningar, på tv i sociala medier. Och den stärker alkoholnormen i samhället, säger förbundsordförande Johnny Mostacero till Drugnews.

Och särskilt vill organisationen stoppa reklamen som riktar sig till ungdomar under 25 år. Som enligt lagen är förbjuden, men ändå når unga via massmedier och sociala medier. Unga 15 – 24 år ser i snitt 1120 positiva alkoholbudskap i månaden, 13 440 på ett år, enligt en IQ-studie.

Och det påverkar dem.

Johnny Mostacero, IOGT-NTO.

– Unga som exponeras mycket för alkoholreklam har lägre debutålder och det ökar deras alkoholkonsumtion. Det är tur det ändå finns motkrafter, som gör att färre unga börjar dricka och alkoholfria drycker ökar. Men utan reklam vore det givetvis ännu bättre, säger Johnny Mostacero.

Han vill att svenska politiker blir modigare och lär av andra EU-länder, som exempelvis Frankrike som har tuffare lagar mot alkoholreklam. Alkoholregler på sociala medier ses nu över av regeringen, men det dröjer.

Ordenshuset Brofästet, Skansen. Foto: Drugnews

Folknykterhetens dag har firats traditionellt sedan 1925 på Kristi Himmelfärsdag i landet, en tid kallad Nykterhetsfolkets dag. För några år sedan byggdes den ut till hela veckan med att tala om viktiga alkoholfrågor och samtidigt tillfälle för nykterhetsrörelsen att samlas och fira.

I söndags delade IOGT-NTO i Uppsala ut flygblad mot alkoholreklam inför fotbollsmatchen på Studenternas, i Växjö har tal hållits under veckan, namnlista gått runt och medlemmar värvats. I Göteborg var det tårtkalas i måndags i ordenshuset Nordengården.

Och på torsdag rullar spårvagnar från Norrmalmstorg till Skansen i Stockholm med nykterister som firar på ordenshuset och visas hur medlemmar invaldes och föreningslivet blomstrade i början på förra seklet.

Lasse Reuterberg, Blå Bandet

En annan nykterhetsorganisation, Blå Bandet, har också full fart i veckan. Onsdag kväll ordnas en stödkonsert med körsång i Stockholm för gatubarnen i Kenya och Blå kors solidaritetsarbete där. Där ordförande Lasse Reuterberg talar.

I Vindeln i Västerbotten ordnar Blå Bandet familjedag och i Nora och Askersund ordnas möte. Catarina Eriksson från Örebro läns regionens Kajsamottagning samtalar med distriktsordförande Lars-Åke Stenström om kvinnor och alkohol, och risker med reklam och bag-in-boxar. Och till toner av sångkvartetten One Way Brothers, så serveras alkoholfria drycker.

Detta är bara några av de hundratals aktiviteter med möten, grillfester och samkväm som pågår under Folknykterhetens vecka, som även brukar sammanfalla med Stora metardagen…

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser