Alkoglassen ska bort ur butiker

Alkoglass som säljs i flera livsmedelsbutiker ska likställas och regleras som vanliga alkoholdrycker – flyttas till Systembolaget. Det anser regeringens utredare i ett delbetänkande. Men luckan i lagen kan täppas till först 2019.

Alkoholhaltig glass på 5 procents som säljs utan åldersgräns i vissa butiker undgår idag alkohollagen eftersom lagen reglerar drycker, inte i fast form. Det har utredaren – som nu lämnade ett delbetänkande – fått i uppdrag att överbrygga.

– Regeringen värnar om den svenska alkoholpolitiska modellen. Inte minst när det kommer till att skydda barn och unga. Det är därför rimligt att vi har samma typ av regler för försäljning av exempelvis alkoglass som för annan alkoholhaltig dryck. Jag ser nu fram emot att ta del av och arbeta vidare med utredningens förslag, säger folkhälsominister Annika Strandhäll (S) i ett pressmeddelande.

Blir förslaget en realitet, så kan glassen få flytta över till Systembolaget.

IOGT-NTO ser utredarens förslag som en seger. Nykterhetsorganisationen har länge drivit på för att lagen ändras och att den frusna alkoglassen tinar bort ur vanliga butiker. På kort tid samlades 3000 namn in och lobbying mot affärskedjor har gjorts. ICA-handlare har valt att ta bort glassen ur sitt sortiment redan.

– Vi uppmanar Mathem och andra aktörer att göra det ICA redan gjort, ta sitt sociala ansvar och förekomma lagen genom att plocka bort glassen från sina egna sortiment. Det finns ingen anledning att vänta in att lagändringen träder i kraft år 2019. Vårt budskap har varit tydligt, barn tittar inte på alkoholhalten när de ser färgglada glassar. Att sälja dem på Systembolaget är det enda rimliga, säger förbundsordförande Johnny Mostacero i en kommentar.

Men att glassen kan säljas under ytterligare två somrar innan en lagändring kan träda i kraft anser han är för länge. Målet borde vara att reglerna ändras tidigare och att alkoglassen flyttas till systembutiker redan före nästa sommar, anser han.

Slutredovisning av ”Utredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor” ska göras senast till årsskiftet. Den ska även lämna förslag om marknadsföring för alkohol på digitala medier kan begränsas för att särskilt skydda barn och ungdomar.

Annonser