RÅ kräver hårdare straff för rattfylleri

Riksåklagare Anders Perklev kräver hårdare straff för rattfylleri. Dagens straffskala innebär att det i praktiken inte går att häkta ens personer som återkommande begår drog- eller rattfylleri.


– Straffskalan för rattfylleri, drograttfylleri och olovlig körning stannar på sex månaders fängelse, och det är inte tillräckligt högt för att man ska kunna anhålla och häkta de personer som vanemässigt gör sig skyldig till den typen av brott, säger Anders Perklev till Sveriges television.

Enligt Riksåklagaren är det svårt att stoppa dem som gör sig skyldiga till upprepade brott, även om brotten sker så gott som dagligen.

Frågan har åter blivit aktuell på grund av en olycka utanför Mönsterås i början av juni, då en påverkad bilförare kom över på fel sida av vägen i hög hastighet, något som resulterade i en olycka där två personer omkom

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser