Äntligen: alkobommar i hamnar

Regeringen avsätter 78 miljoner kronor under tre år för att installera helautomatiska nykterhetskontroller i hamnar där lastbilar och andra fordon anländer med färja. Försök med ”alkobommar” visar att de har en preventiv effekt mot rattfylleri.

Satsningen görs efter en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet och finns med i höstbudgeten som presenteras nästa vecka. Det blir Trafikverket som får i uppdrag att sköta upphandling av utrustningen.

Nyheten släpptes vid en trafiksäkerhetskonferens i Tylösand i onsdags av nya infrastruktuministern Tomas Eneroth (S) som beskriver det som en viktig åtgärd.
– Ambitionen är att säkra alla hamnar. Det blir en kombination av fasta anläggningar och mobila lösningar, sade Tomas Eneroth rapporterar TT.

Han vill att de första bommarna ska komma i drift under 2018.

Studier visar att fler onyktra förare rör sig i hamnområden. En tragisk olycka i Skåne 2004 då en berusade lastbilschaufför kört av färjan, sedan körde på fel sida och krockade varvid fem människor dog blixtbelyste problemet. Han hade före druckit alkohol under överfarten på båten.

Sådant rattfylleri går numer att stoppa med avancerad teknik.
Alkobommar är kopplade till en mottagare där föraren blåser utan direktkontakt och på ett par sekunder mäter om alkohol finns i utandningsluften. Om inte så öppnas bommen automatisk och föraren kan köra vidare. Annars förblir bommen stängd och polis tillkallas via en ledningscentral som kan sköta flera bommar i landet.

Två försök med alkobommar i hamnar i Göteborg och Stockholm har visat att tekniken fungerar, inte leder till långa köer och att flera fulla lastbilschaufförer hindrats att köra ut i trafiken från färjor.

Efter ett tag minskade antalet förare som ertappades påverkade. Bommarna blev snabbt kända och hade en preventiv effekt.
– Chaufförerna lärde sig att det inte var nån idé att sitta och pimpla på båten, säger Maria Bergström, ordförande i Motorförarnas Helnykterhetsförbund som initierat och genomförde försöken, till TT.

Trots politikers och åkeribranschens växande stöd att börja sätta upp alkobommar har beslutet dragit ut på tiden, som Drugnews återkommande rapporterat om.

Trafikverket var tidigare skeptisk till bommarnas effektivitet. Men gjorde i våras en helomvändning och föreslog i en utredning att hälften av landets 50-tal hamnar bör utrustas med automatisk nykterhetskontroller. Mer exakt föreslog myndigheten att 23 hamnar och Öresundsbron bör förses med tekniken.

Vilka ställen som först får automatiska nykterhetskontroller och hur många hamnar som berörs återstår att se. Ett tjugotal hamnar väntas så småningom att få alkobommar – med alltså antingen fast utrustning eller mobila enheter som kan flyttas runt.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser