Tv4 får böta för visat ölmärke

TV4 tvingas att betala 50 000 kronor för att ha exponerat ett ölmärke vid flera tillfällen i programmet Sveriges Mästerkock.

Det slår Förvaltningsrätten i Stockholm fast och menar att kanalen även tidigare gjort sig skyldig till liknande reklamöverträdelser, skriver tidningen Journalisten.

Det var ifjol som avsnittet av Sveriges Mästerkock utspelades på ett bryggeri där dess namn, logga och ölflaskor exponerades och fick positiva omdömen, vilket Granskningsnämnden för radio och teve senare fällde som otillbörligt kommersiellt gynnande.
Nämnden ansåg att TV4 borde krävas på en särskild avgift för överträdelsen.

Och Förvaltningsrätten har nu beslutat att kanalen ska betala 50 000 kronor. Rätten menar att programmet är rikstäckande och når en stor publik och då det inte var direktsänt, så hade TV4 haft möjlighet att minska ölmärkets exponering.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser