Arkiv

Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet

Nyheter | |

En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.

Reklam för alkoglass fälld

Nyheter | |

Annonser utomhus i somras för alkoholisglassen ”N1ce Frozen Cocktail” fälls av Reklamombudmannens opinionsnämnd då de riktat sig till barn och ungdomar.

”Skärp lag för alkoholreklam”

Nyheter | |

En majoritet svenskar anser alkoholreklam förskönar och uppmanar till bruk, i strid med reglerna. Många tycker alkoholreklamen på nyhetssajter och i sociala medier ökat senaste två åren, enligt en IQ-enkät. ”Hög tid att skärpa lagen”, anser IOGT-NTO.

Vinannons utan hälsovarning anmäld

Nyheter | |

En vinannons i Aftonbladet utan varningstext har anmälts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen. ”Varningen är viktig, markerar att varan har hälsorisker”, säger anmälaren Per-Olof Svensson till Drugnews.

Minskar alkoholreklam konsumtionen?

Nyheter | |

Satsningar i alkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige senaste åren, till nära 1,4 miljarder kronor ifjol. Samtidigt har konsumtionen planat ut. Åsikterna var delade på en konferens om sambanden. Även ”Blondinbella” medverkade och berättade om sitt bloggimperium.

”Medierna fyller på glasen”

Nyheter | |

Forskning visar att alkoholreklam ökat kraftigt och påverkar folkhälsan. ”Ja, och medierna är nog med fyller nog på glasen”, säger Magnus Jägerskog, IQ, till Drugnews.

”Stoppa alkoholreklam i dörren”

Nyheter | |

Ett avgörande i Marknadsdomstolen öppnar upp för obeställd alkoholreklam direkt hem i brevlådan. Nu svarar IOGT-NTO i kampanj med att erbjuda dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!”

Norge slipper rysk vodkareklam

Nyheter | |

OSLO Under skid-VM i Falun riktades kritik mot att en rysk sponsor – som tillverkar vodka – tilläts synas överallt. Men inför helgens världscuptävlingar på Holmenkollen så har norska skidförbundet köpt ut sig och Petter Northug och andra åkarna slipper göra alkoholreklam.

Vodka-sponsrat skid-VM ifrågasätts

Nyheter | |

Under pågående skid-VM i Falun görs reklam för en rysk vodkatillverkare. I några lopp har alla tävlande haft spritreklamens logga på bröstet. Märket är en av Internationella skidförbundets, Fis, sponsorer.

Myndigheter gör om tv-reklamanmälan

Nyheter | |

I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.