Arkiv

Minskar alkoholreklam konsumtionen?

Nyheter | |

Satsningar i alkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige senaste åren, till nära 1,4 miljarder kronor ifjol. Samtidigt har konsumtionen planat ut. Åsikterna var delade på en konferens om sambanden. Även ”Blondinbella” medverkade och berättade om sitt bloggimperium.

”Medierna fyller på glasen”

Nyheter | |

Forskning visar att alkoholreklam ökat kraftigt och påverkar folkhälsan. ”Ja, och medierna är nog med fyller nog på glasen”, säger Magnus Jägerskog, IQ, till Drugnews.

”Stoppa alkoholreklam i dörren”

Nyheter | |

Ett avgörande i Marknadsdomstolen öppnar upp för obeställd alkoholreklam direkt hem i brevlådan. Nu svarar IOGT-NTO i kampanj med att erbjuda dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!”

Norge slipper rysk vodkareklam

Nyheter | |

OSLO Under skid-VM i Falun riktades kritik mot att en rysk sponsor – som tillverkar vodka – tilläts synas överallt. Men inför helgens världscuptävlingar på Holmenkollen så har norska skidförbundet köpt ut sig och Petter Northug och andra åkarna slipper göra alkoholreklam.

Vodka-sponsrat skid-VM ifrågasätts

Nyheter | |

Under pågående skid-VM i Falun görs reklam för en rysk vodkatillverkare. I några lopp har alla tävlande haft spritreklamens logga på bröstet. Märket är en av Internationella skidförbundets, Fis, sponsorer.

Myndigheter gör om tv-reklamanmälan

Nyheter | |

I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.

”Dags öka tillsynen av alkoholreklam”

Nyheter | |

Vi betalar ett högt pris för den ökade alkoholreklamen. Därför dags att öka tillsynen och utreda regelverket av reklamen, skriver beroendeläkaren Sven Andréasson och Magnus Jägerskog, IQ, i en debattartikel. /Namninsamling mot alkoholreklam startad.

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Ministrar: skärp regler för alkoholreklam

Nyheter | |

Drygt 83 procent av de nära 2 000 riksdagskandidater som hittills svarat på IOGT-NTO:s fråga om alkoholreklam vill skärpa tillsyn och regler. Bland dessa finns fyra borgerliga ministrar som har svarat ”ja”.