NYHETER

2013-05-20
Åtal för 375 kilo cannabis i lastbil
2013-05-18
OAS-rapport: diskutera legalisering
2013-05-17
CAN tar över Monitorprojektet
2013-05-17
Stora narkotikabeslag i Thailand
2013-05-16
Sex fängelsedömda i smugglarhärva
2013-05-16
Majoritet sprutpatienter har hepatit
2013-05-15
Magert missbruksförslag antaget
2013-05-15
Riksdagsdebatt om missbrukvården
2013-05-14
Hovrätt friar de flesta för mc-attack
2013-05-14
Svensk åtalad för kokainsmuggling
2013-05-14
Tollare nekar Cuf efter cannabisbeslut
2013-05-13
Summering av 10 års folkhälsoarbete
2013-05-11
Hårdrocköl stoppat på Systemet
2013-05-10
CUF vill legalisera cannabis
2013-05-10
Alpbakterie avstyr alkoholproblem?
2013-05-08
Utredare: förbjud inte eftersupning
2013-05-08
Stor cannabiskonferens i höst
2013-05-08
Vinbilen kör hem alkoholfritt
2013-05-07
Kalifornien får stoppa marijuanaapotek
2013-05-07
Muf-politiker skickas på drogkurs
 
 

Inga effekter av ÖPP:s föräldrastöd

STOCKHOLM Den ofta hyllade föräldrastödmetoden ÖPP som numer används landet runt har inte den tydliga effekt på ungas alkoholvanor som är tanken. Det visar en ny utvärdering av programmet. Vikten av föräldrars restriktiva inställning kan ha spritts på andra sätt kan vara en förklaring.

Jämfört med en kontrollgrupp, vars föräldrar inte fått samma stöd, så fann forskarna inga säkra programeffekter och skillnader vad gäller de ungas berusningsdebut, hur ofta och mycket de drack.

Örebro preventionsprogram (ÖPP) utvecklades vid Örebro universitet och är tänkt att minska berusningsdrickande bland högstadieungdomar i årskurs 7-9. Föräldrar informeras vanligen vid sex presentationer om vikten av ett tydligt och restriktivt förhållningssätt och att inte hemma bjuda sina barn på alkohol. Dessutom uppmuntras föräldrarna till överenskommelser i klassen om gemensamma regler för att förebygga att barnen dricker.

Det är forskare knutna till Stad (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och Karolinska institutet som gjort en andra utvärdering. De följde totalt 1752 elever och 1314 föräldrar från 40 skolor i 13 län i tre år, de som gick programmet och de i kontrollgruppen som inte ingick var lika stora.

Den första utvärderingen i slutet av 1990-talet gjordes av metodutvecklarna själva i Örebro och visade på positiva effekter av programmet. Men alltså den nya utvärderingen när metoden spridits fann inte samma effekt.

– Tyvärr fann vi inga tydliga effekter av ÖPP-programmet vad gäller de ungas alkoholvanor. Vi kan inte heller säga exakt varför, men det kan finnas flera orsaker, säger forskaren Maria Bodin till Drugnews.

Det finns metodologiska skillnader mellan de båda utvärderingarna och ursprungliga programmet har ändrats när det spridits i landet. Då var det de engagerade metodutvecklarna själva som höll i träffarna och föräldrar uppmanades att även engagera sina barn i fritidsaktiviteter, vilket idag lyfts bort. Idag är det lokala presentatörer som håller i informationen.

– Programtroheten kan ha sjunkit, dessutom har vikten om föräldrars restriktiva roll ökat genom annonser och mediakampanjer, så kontrollgruppen kanske har fått kunskapen på andra vägar och därför var lite för ”bra”, säger Maria Bodin.

• För det är inte så att föräldrars restriktiva hållning till unga och alkohol är oviktig?
– Nej, det finns många studier som visar att föräldrars inställning har betydelse. Även vår studie visade att barn som bjöds på alkohol hemma i 7:an hade ett högre berusningsdrickande i 9:an, men det gällde alltså båda grupperna.

Hon tror dock att den nya studien leder till en diskussion om huruvida ÖPP-program bör rekommenderas framöver. Det är i vart fall svårt att se tydliga effekter av dem, enligt Stad-studien.

• Fotnot: Studien ”Effektutvärdering av Örebro preventionsprogram (ÖPP)” (pdf-fil, 26 sidor) av forskarna Anna Strandberg och Maria Bodin har finansierats av Folkhälsoinstitutet och ska senare publiceras i vetenskapliga tidskriften Addiction.



Utskriftvänlig sida.

 

 NAVIGATÖR


 LÄS MER I DRUGNEWS

2004-04-19
» "Gå ihop om regler, tonårsföräldrar!"
2005-02-21
» Ny föräldrametod hejdar ungas supande
2011-01-18
» Nytt skolmaterial om ANDT
2011-03-03
» Polisen slutar med droginformation
2011-03-07
» Föräldrar viktig skyddsfaktor för unga
 


Copyright © 1999 - 2013. Drugnews och skribenten. Upphovsrättskyddat material. Citera oss gärna, men ange källan! Drugnews använder s k cookies för att spåra om webbfrågor besvarats, samt för besöks- och användarstatistik. Cookies kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ.