Etikettarkiv: alkoholreklam

Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet

Nyheter | |

En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.

Veronika Palm (S)

Enighet om behov av skärpt alkoholreklam

Nyheter | |

Både regeringssidan och oppositionen i riksdagen är överens om att regeringen bör komma med förslag till skärpt alkoholreklamlagstiftning. Det stod klart efter den debatt om alkoholmarknadsföring som anordnades av IOGT-NTO och NCD-nätverket i Almedalen på måndagen.

Myndigheter gör om tv-reklamanmälan

Nyheter | |

I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam i tv

Nyheter | |

Konsumentverket och Myndigheten för radio och tv vill stoppa alkoholreklam och sponsring från tv-kanaler som sänder via Storbritannien. I fredags sände de en underrättelse till EU-kommissionen.

Alkoholreklam anmäls oftare

Nyheter | |

  Anmälningar av alkoholreklam till Konsumentverket har ökat kraftigt – hela 800 procent senaste månaderna – sedan IOGT-NTO startade sin kampanj Alkoholstörningsjouren.

Många vill stoppa alkoholreklam

Nyheter | |

I en ny Sifoundersökning svarar 44 procent av tillfrågade i Sverige att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam. Hela 81 procent tycker den ska vara hårdare reglerad än annan reklam.

”Kräv besked om stoppa alkoholreklam”

Nyheter | |

IOGT-NTO kräver att lagstiftningen kring alkoholreklam – som ökat kraftigt i Sverige – stramas åt rejält. Organisationen startar nu en kampanj riktad till över 5 000 personer som kandiderar till riksdagen.

Forskare vill förbjuda alkoholreklam

Nyheter | |

Alkohol är näst största faktorn bakom cancer. Men det är positiva effekter av måttligt bruk som slås upp i medierna, när alkoholens skadliga effekter är betydligt större. Det skriver två medicinforskare på DN Debatt och vill förbjuda alkoholreklam.