Etikettarkiv: Sifo

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Tonårsföräldrar nekar langa

Nyheter | |

Så gott som alla föräldrar till landets niondeklassare (99,2 procent) säger numer nej till att ge sina tonåringar alkohol att dricka på egen hand. Och ytterst få unga tjatar på sina föräldrar om att få, visar en Sifo-enkät. | Lästips: Tonårsparlören!

Många vill stoppa alkoholreklam

Nyheter | |

I en ny Sifoundersökning svarar 44 procent av tillfrågade i Sverige att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam. Hela 81 procent tycker den ska vara hårdare reglerad än annan reklam.