Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

reklam

Mer på temat Reklam

Många vill förbjuda alkoholreklam på nätet

Nyheter | |

Över hälften (55 procent) av tillfrågade svenskar vill se ett förbud för alkoholreklam i sociala medier för att skydda unga. En statlig utredning har föreslagit det, men inget händer. ”Det är beklagligt, det verkar finnas en beröringsskräck för alkohol”, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande i IOGT-NTO.

TV3 flyttar hem – slutar med spritreklam

Nyheter | |

LONDON Från 1 januari 2021 kommer kommersiella kanalerna TV3, TV6, TV8 och Viaplay i Nent Group flytta hem till Sverige efter att över 30 år sänt via Storbritannien. Det innebär att det blir stopp för alkoholreklam och en mer reglerad spelreklam i tv-kanalerna.

Blå Bandet: stoppa beroendereklamen

Nyheter | |

Blå Bandet har fått nog av all påträngande alkohol- och spelreklam och dold narkotikareklam i filmer och startar en bred kampanj. ”Beroendeindustrin breder ut sig alltmer, nu har vi fått nog”, säger förbundsordförande Susanne Jensen.

Unga utsätts för alkoholreklam i sociala medier

Nyheter | |

Unga ska skyddas från alkoholreklam, men nås ändå på alkoholindustrins sociala medie-konton. Finlands nya lag har inte ännu lyckats stoppa det och konsumentgenererat innehåll, men haft viss effekt, framgår av en studie av alkoholkonton i både Sverige och Finland.

Sverige får inte stoppa alkoholreklam i tv

Nyheter | |

BRYSSEL EU-kommissionen tillåter inte svenska myndigheter att försöka stoppa alkoholreklam till svensk tv-publik som sänds från Storbritannien. ”Ge inte upp. Vi måste lyfta frågan vidare”, säger Anna Hedh (S), EU-parlamentariker till, Drugnews.

Begränsa alkoholreklam på nätet

Nyheter | |

En utredare har lämnat förslag hur alkoglass till unga ska stoppas och att begränsa kommersiell alkoholreklam i sociala medier. IOGT-NTO efterlyser dock en helhetssyn på frågan.

Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet

Nyheter | |

En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.

”Skärp lag för alkoholreklam”

Nyheter | |

En majoritet svenskar anser alkoholreklam förskönar och uppmanar till bruk, i strid med reglerna. Många tycker alkoholreklamen på nyhetssajter och i sociala medier ökat senaste två åren, enligt en IQ-enkät. ”Hög tid att skärpa lagen”, anser IOGT-NTO.

Vinannons utan hälsovarning anmäld

Nyheter | |

En vinannons i Aftonbladet utan varningstext har anmälts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen. ”Varningen är viktig, markerar att varan har hälsorisker”, säger anmälaren Per-Olof Svensson till Drugnews.

Minskar alkoholreklam konsumtionen?

Nyheter | |

Satsningar i alkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige senaste åren, till nära 1,4 miljarder kronor ifjol. Samtidigt har konsumtionen planat ut. Åsikterna var delade på en konferens om sambanden. Även ”Blondinbella” medverkade och berättade om sitt bloggimperium.

”Medierna fyller på glasen”

Nyheter | |

Forskning visar att alkoholreklam ökat kraftigt och påverkar folkhälsan. ”Ja, och medierna är nog med fyller nog på glasen”, säger Magnus Jägerskog, IQ, till Drugnews.

Veronika Palm (S)

Enighet om behov av skärpt alkoholreklam

Nyheter | |

Både regeringssidan och oppositionen i riksdagen är överens om att regeringen bör komma med förslag till skärpt alkoholreklamlagstiftning. Det stod klart efter den debatt om alkoholmarknadsföring som anordnades av IOGT-NTO och NCD-nätverket i Almedalen på måndagen.

Avhopp från Sveriges Annonsörer

Nyheter | |

Flera medlemmar som vill värna folkhälsan lämnar Sveriges Annonsörer. Detta efter föreningens VD:s utspel till stöd för tobaksindustrins varumärke, kritik av förslag om neutrala tobakspaket och striktare alkoholreklam.

”Stoppa alkoholreklam i dörren”

Nyheter | |

Ett avgörande i Marknadsdomstolen öppnar upp för obeställd alkoholreklam direkt hem i brevlådan. Nu svarar IOGT-NTO i kampanj med att erbjuda dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!”

Norge slipper rysk vodkareklam

Nyheter | |

OSLO Under skid-VM i Falun riktades kritik mot att en rysk sponsor – som tillverkar vodka – tilläts synas överallt. Men inför helgens världscuptävlingar på Holmenkollen så har norska skidförbundet köpt ut sig och Petter Northug och andra åkarna slipper göra alkoholreklam.

Öppet brev mot vodkasponsring av skid-VM

Debatt |

Alkoholsponsringen från ett ryskt vodkamärke vid skid-VM i Falun har väckt reaktioner. Nu protesterar IOGT-NTO-rörelsen i ett öppet brev till arrangörerna Falu kommun och Svenska skidförbundet.