Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade industrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några tv-bolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process pågår om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen uppvaktas nu av svenska myndigheter om att få klartecken hota med böter.

reklam

Mer på temat Reklam

Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet

Nyheter | |

En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.

”Skärp lag för alkoholreklam”

Nyheter | |

En majoritet svenskar anser alkoholreklam förskönar och uppmanar till bruk, i strid med reglerna. Många tycker alkoholreklamen på nyhetssajter och i sociala medier ökat senaste två åren, enligt en IQ-enkät. ”Hög tid att skärpa lagen”, anser IOGT-NTO.

Vinannons utan hälsovarning anmäld

Nyheter | |

En vinannons i Aftonbladet utan varningstext har anmälts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen. ”Varningen är viktig, markerar att varan har hälsorisker”, säger anmälaren Per-Olof Svensson till Drugnews.

Minskar alkoholreklam konsumtionen?

Nyheter | |

Satsningar i alkoholreklam har ökat kraftigt i Sverige senaste åren, till nära 1,4 miljarder kronor ifjol. Samtidigt har konsumtionen planat ut. Åsikterna var delade på en konferens om sambanden. Även ”Blondinbella” medverkade och berättade om sitt bloggimperium.

”Medierna fyller på glasen”

Nyheter | |

Forskning visar att alkoholreklam ökat kraftigt och påverkar folkhälsan. ”Ja, och medierna är nog med fyller nog på glasen”, säger Magnus Jägerskog, IQ, till Drugnews.

Veronika Palm (S)

Enighet om behov av skärpt alkoholreklam

Nyheter | |

Både regeringssidan och oppositionen i riksdagen är överens om att regeringen bör komma med förslag till skärpt alkoholreklamlagstiftning. Det stod klart efter den debatt om alkoholmarknadsföring som anordnades av IOGT-NTO och NCD-nätverket i Almedalen på måndagen.

Avhopp från Sveriges Annonsörer

Nyheter | |

Flera medlemmar som vill värna folkhälsan lämnar Sveriges Annonsörer. Detta efter föreningens VD:s utspel till stöd för tobaksindustrins varumärke, kritik av förslag om neutrala tobakspaket och striktare alkoholreklam.

”Stoppa alkoholreklam i dörren”

Nyheter | |

Ett avgörande i Marknadsdomstolen öppnar upp för obeställd alkoholreklam direkt hem i brevlådan. Nu svarar IOGT-NTO i kampanj med att erbjuda dekaler med texten ”Alkoholreklam, Nej tack!”

Norge slipper rysk vodkareklam

Nyheter | |

OSLO Under skid-VM i Falun riktades kritik mot att en rysk sponsor – som tillverkar vodka – tilläts synas överallt. Men inför helgens världscuptävlingar på Holmenkollen så har norska skidförbundet köpt ut sig och Petter Northug och andra åkarna slipper göra alkoholreklam.

Öppet brev mot vodkasponsring av skid-VM

Debatt |

Alkoholsponsringen från ett ryskt vodkamärke vid skid-VM i Falun har väckt reaktioner. Nu protesterar IOGT-NTO-rörelsen i ett öppet brev till arrangörerna Falu kommun och Svenska skidförbundet.

Myndigheter gör om tv-reklamanmälan

Nyheter | |

I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.

”Dags öka tillsynen av alkoholreklam”

Nyheter | |

Vi betalar ett högt pris för den ökade alkoholreklamen. Därför dags att öka tillsynen och utreda regelverket av reklamen, skriver beroendeläkaren Sven Andréasson och Magnus Jägerskog, IQ, i en debattartikel. /Namninsamling mot alkoholreklam startad.

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam i tv

Nyheter | |

Konsumentverket och Myndigheten för radio och tv vill stoppa alkoholreklam och sponsring från tv-kanaler som sänder via Storbritannien. I fredags sände de en underrättelse till EU-kommissionen.

Ministrar: skärp regler för alkoholreklam

Nyheter | |

Drygt 83 procent av de nära 2 000 riksdagskandidater som hittills svarat på IOGT-NTO:s fråga om alkoholreklam vill skärpa tillsyn och regler. Bland dessa finns fyra borgerliga ministrar som har svarat ”ja”.

Alkoholreklam anmäls oftare

Nyheter | |

  Anmälningar av alkoholreklam till Konsumentverket har ökat kraftigt – hela 800 procent senaste månaderna – sedan IOGT-NTO startade sin kampanj Alkoholstörningsjouren.

Alkoholföretag uppvaktar unga bloggare

Nyheter | |

Fler unga kvinnor bloggar och fler läser dem. I en IQ-enkät med 4 900 kvinnor som bloggar svarade hälften att alkohol beskrivs positivt och 72 procent tror att det kan få läsare att dricka mer. Populära bloggare får ibland alkohol av företag. ”Inte okey”, säger modebloggaren Josefin Dahlberg till Drugnews.