“Skärp lagar mot drograttfylleri“

STOCKHOLM Kraftfulla åtgärder mot trafikdöden, bland annat genom skärpta lagar mot drog- och rattfylleribrott. Det efterlyser Jan Söderström, ansvarig för trafiksäkerhetsfrågor hos Sveriges Kommuner och Landsting, liksom justitieutskottets ordförande Johan Pehrson (fp). /Obligatoriskt alkolås för rattfylleridömda, föreslår en utredare.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Jan Söderström att riksdagens delmål om högst 270 döda i trafiken år 2007 är avlägset och bara blir munväder om inte regeringen tar initiativ till kraftfulla åtgärder mot trafikolyckor.
En rad reformer krävs för att främja polisens möjligheter att bedriva effektiv trafikövervakning på vägarna och som ger skärpta påföljder för trafikbrott, menar Söderström.

Han ger exempel på att poliser återkommande griper personer som är alkohol- och narkotikapåverkade i trafiken. Men att de en tid senare åter rullar runt utan körkort. I en förort i Stockholm har polisen hittills i år haft 250 fall av knarkrelaterad rattfylla. Och i juli dödades en flerbarnsmamma på motorcykel sedan hon rammats av en drogpåverkad bilförare. Denne hade tidigare över hundra gånger gripits för liknande olovliga körningar.

Svensk polis får dessutom inte använda modern teknik fullt ut, exempelvis tar det i snitt 40 minuter att utreda ett ärende när fortkörare avslöjas av fartkameror. I Danmark tar det bara i snitt tre minuter.

Johan Pehrson, folkpartistisk ordförande i riksdagens justitieutskott, kräver att justitieminister Thomas Bodström agerar med anledning av att polisen idag återkommande kan gripa samma personer för grova trafikbrott utan att samhället sätter in effektiva åtgärder för att förhindra upprepning.

-För att effektivisera kampen mot drog- och rattfylleriet måste lagstiftningen förändras – straffskärpningsgrunderna vid omfattande upprepad brottslighet i trafiken bör förstärkas. Idag finns exempel på personer som om och om igen begår brott utan att någonting händer. Dessa personer är en fara för sig själv och andra och måste därför få behandling eller tvångsvård under längre tid än vad som sker idag, säger Johan Pehrson i en kommentar.

Enligt Vägverket görs minst 14 000 körningar per dygn av påverkade förare. Omkring 150 personer dör i trafiken per år i drogrelaterade trafikolyckor.

• Obligatoriskt alkolås för rattfylleridömda. Personer som blivit av med körkortet efter rattfylleri bör tvingas att installera alkolås för att kunna få det tillbaka. Det föreslår regeringens utredare Karin Svensson Smith i ett delbetänkande i september.
– I dag har vi flera återfallsförbrytare och det är inte alls rimligt att man blir utsläppt i trafiken igen och upprepar brottet, säger hon till SR Ekot.
Hon anser även att alkolås bör krävas för förmånsbeskattning och att den som installerar alkolås i sina fordon bör ha lägre försäkringspremier.

• Vägverket vill införa lägre hastigheter på vägar i tätorter och högre på de bättre 90- och 110-vägarna. Det redovisades på en trafiksäkerhetskonferens i Tylösand på torsdagen. I förslaget som lämnas till regeringen nästa månad nämns alternativ som att sänka till 40 kilometer i timmen i tätorter och att höja till 100-120 på flera vägar som är 13 meter breda och har mitträcken. En ändring – som motiveras av att vara mer logisk och väganpassad samtidigt som att främja nollvisionen – skulle kunna genomföras successivt eller i ett slag från år 2007.

Etiketter:

Annonser