Fler fulla chaufförer från färjorna

YSTAD Antalet rattfulla förare som kör av färjorna i Ystad har mer än fördubblats. Hittills i år har 32 förare gripits, de flesta är lastbilschaufförer. Nu höjs krav om att justitieminister Thomas Bodström agerar kraftfullare mot rattfylleri.

För drygt 1,5 år sedan mejade en berusad ungersk lastbilschaufför ner en tvåbarnsfamilj och en kvinnlig bilist utanför Svedala efter att ha festat under färjeöverfarten till Skåne.
Men även om poliskontroller och information av rederierna ökat om svensk lagar och regler så verkar rattonykterheten öka.

Hittills i år har cirka 2000 förare som kört av färjan i Ystad fått blåsa i alkometer. Av dem har 32 förare har gripits misstänkta för rattfylleri (14 ifjol samma period9. två tredjedelar av de som grips är lastbilchaufförer.

– Det är mycket allvarligt. Det är stora ekipage som ger sig ut på de stora vägarna, säger Evert Eriksson, för polisens ingripande enhet på Österlen.
Han gissar att olika alkoholkulturers synsätt kan spela in.
– Det måste vara en inställning. Det är ytterst sällan vi tar svenska chaufförer. De tycker att det är bra att vi gör kontroller, säger han till Ystads Allehanda.

Polisen gör nästan dagligen kontroller vid färjeankomsterna. Gripandestatistiken visar att det ofta är grupper av chaufförs som druckit tillsammans vid överfarten.
Inga ytterligare åtgärder är för närvarande inplanerade, men polisen avser att på sikt utöka antalet kontroller. Rederierna avser också fortsätta informera resenärerna om svenska alkoholreglerna.

• Att antalet berusade lastbilschaufförer som kör av färjorna verkar ha ökat upprör riksdagsledamoten Torkild Strandberg (fp) från Skåne.
Han kräver att justitieminister Thomas Bodström hörsammar folkpartiets krav om att inrätta alkobommar vid färjeterminaler. Dessutom ger tullen befogenhet att utföra alkoholtester, såsom även regeringens alkoholutredare Kent Härstedt föreslagit.

Men även se över straffskalorna.
– Straffen för upprepade rattfylleribrott måste bli hårdare – idag kan en person åka fast över hundra gånger utan att något händer. För att förhindra återfall i brott bör möjligheten till tvångsvård av rattfyllerister införas. Idag är den vården frivillig, säger Torkild Strandberg i en kommentar.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser