Anti-knarkfilmer på MTV

STOCKHOLM/VISBY Knark är bajs! Det budskapet ska fyra kortfilmer trumma in med premiär i ungdomskanalen MTV i fredags kväll. Mobilisering mot narkotika har låtit sex regissörer fritt skapa för kampanjen.

– De flesta ungdomar har idag en negativ inställning till knark som vi vill stödja. Det är en väldigt kritisk och medveten målgrupp där skrämselpropaganda inte fungerar. Med filmerna vill vi ge bränsle i debatten kring knark hos ungdomar men även sakliga och trovärdiga budskap att inte testa knark, säger regeringens narkotikapolitiske samordnare Björn Fries i en kommentar.

Under politikerveckan kring Almedalen i Visby så har även Fries och hans kommitté varit aktiva. Förutom föredrag och ungdomsdebatt så har startskottet för kampanjen ”Det finns många anledningar att inte testa knark” del 2 avlossats och filmerna förhandsvisats.

Men premiär för den bredare tv-publiken blev det alltså i fredags kväll i MTV i Skandinavien. Filmerna är tre till fem minuter korta och vinkeln är mer utifrån ansvar, solidaritet och medmänsklighet än drogfakta och pekpinnar.
De regissörer som anlitats är Amir Chamdin, Ruben Östlund, Hanna Heilborn, David Aronowitsch, Kalle Wahlström och Filip Tellander.

I en av filmerna – ”Bananfesten” av Amir Chamdin, (bild ur filmen intill) – så ställs några flickors champagnefest mot besökande grabbar som föredrar en joint. I inklipp får tittaren ana cannabis väg i olustiga miljöer från Marocko via Spanien över Öresundsbron till brukarna. Bl a barn som tvingas förpacka drogen i – just det! – bananlådor.

– Jag tycker det är viktigt att ta upp en ny orsak – och få ungdomar att ha lite motiv till varför man säger nej till att ta droger på skolgården. Politiska motiv tror jag är en anledning till att säga nej. När jag var ung och gick i skolan, så visade man på så här går det om man tar en överdos. Det har ungdomar förstått. Man måste få mer än en anledning till att säga nej, säger Amir Chamdin, om sin film.

• De fyra kortfilmerna ska rulla i ordinarie tv-tablå, inte reklamavsnitt, i MTV under juli och augusti, dessutom visas på sajten www.knarkärbajs.nu. Målgruppen är 16-18 åringar. Reklambyrån Futurniture har producerat kampanjen ”Det finns många anledningar att inte testa knark”. Den startade 2003 och har i flera undersökningar visat ha avsedd effekt.

Etiketter:

Annonser