Statlig anti-drogkampanj går hem

STOCKHOLM Statliga kampanjen ”knark är bajs” fungerar. Det visar en enkät bland storstadsungdomar. 79 procent av de tillfrågade hade kommit i kontakt med den, 56 procent hört någon säga orden och nio av tio tycker det är viktigt att myndigheter gör antidrogkampanjer.

– En lyckad kampanj. Unga diskuterar gärna droger, konstaterar Mobilisering mot narkotika som hållit i kampanjen och också initierat uppföljningen.
”Knark är bajs”-kampanjer har arrangerats sedan 2003. första åren var unga mellan 18-25 år målgrupp, i år och nästa år är de yngre 16-18 år.

I år genomfördes kampanjen i samarbete med tv-kanalen MTV där fyra kortfilmer och en knarkdebatt med ungdomar sändes. Dessutom har internet och utomhusreklam använts för antiknarkbudskapet.

Som en uppföljning har nu drygt ett tusen ungdomar i Stockholm, Göteborg och Malmö fått svara på frågor. Och det visar att kampanjen diskuterats unga emellan. Var tredje ansåg att de fått argument att inte testa narkotika efter att ha sett kortfilmerna.

Och undersökningen tyder också på att statliga kampanjer inte anses mossiga, utan med rätt utformat budskap går hem hos unga. Och därmed är ett viktigt komplement för ett långsiktigt förebyggande arbete, enligt nationella narkotikasamordnaren Björn Fries.

– Vi har de senaste åren sett en nedgång när det gäller ungas experimenterande med narkotika, men det finns grupper där problemen ökar. Därför kommer vi att inrikta nästa års arbete på att försöka nå dessa riskgrupper, exempelvis kriminellt belastade ungdomar, barn till missbrukare och ungdomar med psykisk ohälsa,” säger Fries i en kommentar.

• Alkoholkommittén och Mobilisering mot narkotika – som båda sorterar under Socialdepartementets – har budgetmedel till och med 2007. Vad som sedan händer med de båda utrednings- och kampanjkommittérna ska nya borgerliga regeringen återkomma med besked om.

Etiketter:

Annonser