V&S-affären en seger för moralen

Statens utförsäljning av Vin&Sprit till franska Pernod Ricard är en seger över dubbelmoralen. Det skriver Drugnews medarbetare Johan Örjes.

Så är det klart. Den svenska nubben blir fransk.
Pernod Ricard köper Vin&Sprit från svenska staten för ungefär 55 miljarder kronor. Det är en försäljning som ur alkoholpolitisk synvinkel är välkommen.

De alkoholpolitiska skälen för ett statligt ägande av bolaget försvann samtidigt med att bolagets monopol upphörde i samband med det svenska EU-medlemskapet.

Visst finns det delar av nykterhetsrörelsen som inte förstått den nya logiken och hållit fast vid att Vin & Sprit borde vara statligt ägt. Men en av de största nykterhetsorganisationerna – IOGT-NTO – förordar sedan länge att det statliga ägandet i bolaget avvecklas.

I organisationens alkohol- och narkotikapolitiska program skriver man att om staten inte vill sälja Vin&Sprit ”återstår inget annat alternativ än att bolaget avvecklas, eftersom det även under statligt ägande bedriver verksamheten på ett sätt som inte avviker från privata alkoholproducenter”. Det alternativet har dock inte varit aktuellt för staten, av 55 miljarder skäl.

Huvudargumentet från försäljningsmotståndarna har varit att staten genom försäljningen gör sig av med framtida intäkter. På senare tid har också den förre kulturministern Leif Pagrotsky varit orolig för att bolagets konstinnehav ska förskingras vid försäljningen.

Nu efter försäljningen så handlar kritiken till stor del om risken för att arbetstillfällen ska försvinna. Några alkoholpolitiska skäl har däremot inte lyfts fram i den politiska debatten om försäljningen.

Det är inte konstigt att de alkoholpolitiska skälen lyst med sin frånvaro.

Vin&Sprit har inte varit någon förebild när det gäller alkoholpolitiskt ansvarstagande – vare sig i Sverige eller internationellt.

Medarbetare på V&S har dömts för att ha mutat butikschefer vid Systembolaget, V&S har brutit mot regler för alkoholreklam och V&S har på andra sätt agerat mot en restriktiv alkoholpolitik.

Genom sitt handlande har det statliga bolaget undergrävt trovärdigheten i den svenska alkoholpolitiken – främst internationellt.

Att en stat som själv är ägare till ett stort internationellt spritföretag propagerar för skärpta alkoholregler har för många framstått som dubbelmoral.

Det finns ingen anledning att tro att Pernod Ricard kommer att agera på något annat sätt eller att de nya ägarna kommer att stå för en mer ansvarsfull marknadsföring. Men att den svenska staten gör sig av med ett helägt bolag som försökt kränga så mycket sprit som möjligt över hela världen, är en seger för moralen över dubbelmoralen.

Etiketter:

Annonser