Alkoholindustrin måste motbevisa hälsorisk

LONDON/WASHINGTON Ledande hälsoforskare anser att alkoholindustrin måste visa att idrottssponsring inte leder till ökad konsumtion och skador. Och i USA kräver tillsynsmyndigheten FDA att tillverkare av energidrycker med alkohol bevisar att de inte är farliga.

Krav höjs alltmer på att alkoholindustrin tar ansvar för sina produkter istället för att misskreditera studier som påvisar samband mellan marknadsföring och hälsovådligt drickande.

– Industrins mål vid alkoholkonferenser världen över är att blockera diskussionen och ifrågasätta forskning som visar att alkoholreklam lockar människor, särskilt ungdomar, att konsumera mer alkohol, sade alkoholexperten Peter Anderson till Drugnews vid expertkonferensen om alkohol i Stockholm i september.

Nu kräver forskare från Storbritannien och Australien, i en debattartikel i novembernumret av tidskriften Addiction, att alkoholindustrin måste visa att sponsring av sportevenemang inte ökar hälsofarlig konsumtion och uppmuntrar barn att dricka.

Debatten om alkoholsponsring tog ny fart sedan en forskningsrapport i Nya Zeeland ifjol pekade på samband med ökat supande bland idrottsdeltagare, särskilt när gratis eller rabatterad alkohol erbjöds. Studien ifrågasattes hårt av pr-grupper, som Portman Group och European Sponsorship Association med ledande alkoholproducenter som medlemmar.

– Alkoholindustrins ståndpunkt påminner om tobaksbolagen som fram till 1990-talet envist förnekade att det fanns bevis för ett orsakssamband mellan rökning och lungcancer. Tills dess industrin har bevisat ofarligheten måste myndigheterna förbjuda alkoholindustrin att sponsra idrottsevenemang, kräver en av artikelförfattarna, Kypros Kypri, i Addiction.

Vid sidan av forskarnas krav har ett fall i USA ökat trycket på alkoholindustrin. I fredags sände amerikanska tillsynsmyndigheten Food and Drug Administration brev till 30 olika alkoholtillverkare med krav att de ska visa att nya coffeinhaltiga alkodrycker är ofarliga. FDA har inte godkänt blandningen och bolagen måste nu med hjälp av experter försöka visa att mixen är säker för konsumenter, rapporterar amerikanska medier.

Kan de inte leda det i bevis så hotar FDA att dra tillbaka produkterna från marknaden. Den enorma ökningen av “energialkoholdrycker“ gör att FDA även ifrågasätter den aggressiva marknadsföringen av dem.
– Vi tittar nu också på om marknadsföringen av produkterna är laglig, säger Joshua Sharfstein, talesperson för FDA.

I Sverige har Systembolaget gått igenom sin produktkatalog.
– Med anledning av den uppmärksamhet som varit om olika dryckers uppiggande effekter, har vi granskat vårt sortiment och som tur är inte funnit något sådant. Det är helt enkelt ingen bra blandning och absolut ingenting som vi vill marknadsföra, säger presschef Lennart Agén till Drugnews.

Bryggeriers sponsring av lag och cuper och reklam kring idrottsarenor har ifrågasatts i Sverige.
– Många av våra medlemmar sponsrar fotboll som traditionellt hör ihop med öl. Men den är hårt reglerad, ska inte riktas till unga och det finns inget som tyder på att den ökar skadlig alkoholkonsumtion. Den är avsedd att stärka varumärken som folk ska ha i bakhuvudet när de handlar på Systembolaget eller i andra butiker, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges bryggerier, till Drugnews.

Vad gäller produktansvar, så menar hon att negativ bevisbörda inte gäller i Sverige. Men att det finns både skadlig och icke-skadlig konsumtion av alkoholdrycker och gränsen däremellan är svår att dra då den är mycket individuell.

Etiketter:

Annonser