Enhetspaket skrämmer tobaksbolag

STOCKHOLM/CANBERRA Australien har beslutat att cigarettpaket måste vara neutrala utan märkesloggor. Tobaksbolagen kämpar nu juridiskt för att hindra det – rädda för spridningseffekter runt världen, såsom hur rökfria miljöer ökat.

Politiska beslutet att i Australien i december införa neutrala paket – med stora varningsbilder, hälsotext och litet enkelt typsnitt för märket – är redan taget.

Men tobaksjättarna med Philip Morris och British American Tobacco (BAT) i täten har blåst till rättslig strid. De anser att beslutet är rättsvidrigt och kan likställas med att konfiskera “immaterial egendom“ genom förbudet mot få använda sina logotype på omslagen. De driver även en process utifrån FN:s handelslagar.

Australien har jämförelsevis låg andel rökare och intäkterna en spottstyver (“bara“ 9,5 miljarder dollar årligen). Men tobaksbolagen vill stoppa neutrala paket för att undgå spridningseffekt till andra marknader, rapporterar Svenska Dagbladet Näringsliv.

“Parallellen till flera länders beslut att för några år sedan införa rökförbud i offentliga miljöer ligger nära till hands. Den gången togs det första steget i den amerikanska delstaten Kalifornien och spred sig sedan som en löpeld över världen“, skriver SvD:s Erik Olsson i en analys.

Nyligen bekräftade Michael Prideaux, kommunikationschef på BAT, för Financial Times att “det finns en uppenbar möjlighet att andra länder kommer att följa efter“ det australienska beslutet. Han ser det som ytterligare steg för “avnormalisering“ av tobaksanvändning.
En svensk varumärkesexpert, Mats Georgson, tror inte att vanerökare slutar röka på grund av enhetliga paket, men att det i förlängningen kan påverka rekrytering av nya rökare.

Idag finns avskräckande varningsbilder på tobakspaket i 62 länder (ej Sverige) och 19 länder har totalförbud mot tobaksreklam. Ett par länder har tidigare övervägt neutrala paket, men stoppades av tobakslobbyister.

Nu följer flera länders beslutsfattare vilka effekter Australiens skärpning av tobakslagen kan få. Svenska regeringen har dock hittills valt att inte införa varningsbilder och har inga planer om enhetliga tobaksomslag.

• TOBAKSMARKNADEN Cigarettförsäljning minskar i väst och ökar i Östeuropa, Asien och Afrika. Philip Morris är störst med 14 procent av tobaksmarknaden i världen och 50 procent av USA-marknaden. Bolagen går trots hälsoskadorna bra (tobaksdöden kräver varje år nära 6 miljoner liv, enligt WHO). Men neutrala paket kan bli ett allvarligt hot mot mot lönsamheten.

Tema: TOBAK

Tobaksdöden…

kräver över sju miljoner liv varje år runt världen.

Cirka 884 000dör av passiv rökning, många av dem är barn. Särskilt mot fattiga länder riktar sig tobaksbolagen där lagar är svagare och inte skyddar invånarna mot tobaksskador.

Reklamförbud, högre tobaksskatter, mer information om skadeverkningar och fler rökfria miljöer kan rädda liv, enligt WHO.  Läs även The Tobacco Atlas om utvecklingen i världen.

Läs mer

Etiketter:

Annonser