Lättare handla via nätet från Systemet

VISBY Systembolaget har ändrat reglerna för att fler lokala tillverkare ska få sälja småskaliga drycker. Monopolet vill öka kundservicen med en ny mobilapp i höst och planerna på hemkörning av alkohol fortskrider.

Försäljning av lokala drycker har snabbt ökat på Systembolaget, första halvåret i år ökade försäljningen med 61 procent. I våras togs extra leveransavgifter på småskaligt bort och drygt 80 leverantörer kan nu via systembutikerna erbjuda sina drycker i hela landet för kunden.

Men tidigare regler begränsade ändå antalet. Från juli så ändrades reglerna, nu har antalet ökat till 444 lokalt producerade öl, vin och spritdrycker i systembutikerna. Det är nära en fördubbling mot tidigare.

– Efterfrågan har varit stor på småskaligt och lokalt och leveranserna från har fungerat bra, men tidigare regler gjorde att vi snabbt slog i taket. Nu har vi ändrat dem, så att fler tillverkare kan omfattas, säger Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, till Drugnews.

Även om det innebär att fler lokala tillverkare omfattas, så svävar hon om att det är ett sätt att möta omstridda förslaget om gårdsförsäljning, som skulle kunna hota alkoholmonopolet.

God service är Systembolagets strategi att möta ökat intresse för fler produkter och näthandel. I höst lanseras ett mobilprogram för att kunna göra sin beställning via nätet. Och Systemet har planer om att inleda försök med hemkörning av alkohol. Men socialdepartementet anser att det inte ryms inom nuvarande uppdrag med staten och håller på att utreda frågan.

– Vi planerar vidare. Vilka områden som kan ingå i ett begränsat försök är klara, forskare som ska utvärdera effekterna är kontaktade, men vi behöver regeringens klartecken för att kunna trycka på startknappen. Förhoppningsvis i höst, säger Magdalena Gerger.

• Drugnews: men finns inte risk för ökad konsumtion och skador då?
– Vi tror inte det, god service behöver inte betyda att försäljning eller alkoholskador skulle öka. Och ålderskontroll ska göras innan varorna lämnas ut vid dörren. Skulle utvärderingen visa annat, så avbryter vi och går inte vidare, svarar hon.

Hon hänvisar till Norge där Vinmonopolet sedan 2002 haft leverans till dörren av alkohol. På ett seminarium i Almedalen om ansvar kring alkoholförsäljning berättar Vinmonopolets jurist att det fungerat bra.
– Vi har inte haft några problem när posten kör ut dryckerna ett par dagar upp till en vecka efter beställning. Skulle mottagaren vara för ung så blir det inga drycker. Nätbeställning med hemleverans har blivit ett naturligt steg hos oss, säger juristen Kari-Anne Rønningen.

I Norge tillkommer ett tillägg för hemkörning, beroende av tidpunkt och mängd, vilket också planeras av Systembolaget om försöket blir av.

Allmänhetens stöd för svenska detaljhandelsmonopolet är stort, vilket märks såväl i enkäter som på debatten i Visby. Även om någon moderat politiker i publiken och centerns Fredrik Federley ifrågasatte det. Federley – som ändå var nöjd med Systemets service och utbud – anser att det är dags att tillåta fler leverantörer och flytta öl och vin till ICA och Konsum, däremot vill han ha särskilda spritbutiker.

– Nej, vi ska vara stolta över monopolet och vår restriktiva alkoholpolitik som minskar skador och väcker allt större intresse runt Europa, sade Jytte Guteland, tidigare SSU-ordförande.

Men trots att dagens kontroll är hög för att inga ungdomar och berusade får handla på Systembolaget, så vittnade ändå ett par åhörare vid seminariet om att de sett påverkade få köpa ut. Det tyckte Systemchefen var oroade och tecken på att kontrollen ständigt behöver hållas a jour.

Etiketter:

Annonser