Almedalsdrinken hetast i Visby

VISBY Almedaldrinken hetast i Almedalen! Den alkoholfria drinken vinner pr-byrån Westanders utmärkelse 2012. ”En folkrörelseseger mot pengarna och för en nyktrare politikervecka!”, säger gänget bakom drinken.

Juryn presenterade sitt val i fredags förmiddag på Kårhuset i Visby. Motiveringen till pristagarna, Folkrörelser mot droger: “För att de med Almedalsdrinken presenterar ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar.“

– Organisationerna bakom Almedalsdrinken har både lyckats skapa en snackis och en god drink, säger Sandro Wennberg, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Drinken har råvaror från Gotland. Nätverket har tagit fram den tillsammans med bartendern Örjan Åström. Och drinken har setts och smuttats överallt under veckan.

Lanseringen av Almedalsdrinken med “Ta en, ta två, ta flera“ gick klart hem…

– Otroligt kul. Det är en ju väldigt politisk drink i en känslig fråga, säger Linda Engström från nätverket till Drugnews.

Det har hittills gått åt ett kvarts ton jordgubbar och mängder med mynta och fläder till de cirka 4 000 drinkar som serverats i veckan. Som ett alternativ till rosévin och annan alkohol, under festliga former.
En hemsida med receptet och annat har gänget även tagit fram.

– Vi tror på nyktrare mötesplatser i Almedalen. Nästa år får vi återkomma med en annan drink, men kanske inte baserad på jordgubbar, säger Linda Engström och Mats Gunnarsson som varit talespersoner i nätverket.

Ett hedersomnämnande gav juryn till Gotlandsupproret som samlade över 7 000 personer i sin demonstration i söndags i protest mot de höga färjepriserna.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen:
– 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

– 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

– 2009 års vinnare var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

– 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

– 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Etiketter:

Annonser