Chalmers alkoholkultur ifrågasätts

GÖTEBORG Alkoholkulturen på Chalmers i Göteborg ifrågasätts efter en incidentrapport avslöjar hejdlöst fylleri på skolan. På Valborg rullar traditionella studentkortegen. Stoppa bryggeriernas sponsring av den, kräver debattörer.

Göteborgs Posten redovisning av väktares rapporter om utryckningar till Chalmers tekniska högskola, vars lokaler är öppna dygnet runt för studenter, väcker debatt.

Alla pluggar inte bara inför tentor där. Enligt incidentrapporterna från januari till 15 november ifjol visar att väktare tvingades ingripa 82 gånger, i snitt två gånger per vecka.
Det handlar om ölhävartävlingar och sena supfester i hissar, toaletter och datasalar. Larm utlöses när dörrar ställs upp och städare hinner knapp få bort spyor och annat innan lektionerna börjar morgonen därpå.

Fester ska anmälas i förväg, men det görs inte alltid. Festansvariga ska vara nyktra, men är ibland svåra att hitta. Väktarna bemöts ofta illa och skriver i rapporten att de vill ha ett slut på fylleri “innan det går över gränsen“.

Arbetsmiljöverket kritiserade redan 2009 Chalmers för att “den öppna inställningen till att bruka alkohol till självkostnadspris under veckan, i skolans lokaler, uppmuntrar studenterna att dricka mer än vad de annars gjort”.

En drog- och alkoholpolicy togs fram samma år på Chalmers, men incidentrapporten – som GP begärt ut – visar att fester fortsätter spåra ur.

Frågan om alkoholens roll bland chalmerister är åter i blickfånget.
Just nu spikas, skruvas och planeras inför den 104:e kortegen med fyndrika temavagnar som på Valborgsmässoafton rullar genom Göteborg och lockar många deltagare och åskådare.

Efter en dödsolycka 1973 får deltagarna inte dricka under kortegen, men den är ändå mycket förknippad med alkohol. Under byggveckan före dricks billigt i öltält (20 kr för en öl eller cider) och Carlsberg sponsrar. Programtidningen säljs på gator av unga i overaller med ölreklam på ryggen.

“Kopplingen till bryggeriet gör att evenemanget delvis framstår som PR och marknadsföring för bryggeriets ölmärken“, skriver Peter Friberg, överläkare på Sahlgrenska och ordförande i Svenska Läkarsällskapet, tillsammans med Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO, i en debattartikel i GP.

De menar att alkoholföretag sponsring av festivaler och arrangemang för ungdomar är en medveten strategi “för att bygga relationer med unga konsumenter och få dem att välja varumärket för livet“.
En studie av IQ-initiativet nyligen visade att särskilt ölsponsorer är aktiva på festivaler med en ung målgrupp.

Alkohol kan leda till försämrade studieresultat, men även sjukdomar, psykiska ohälsa, olyckor, våld och oförsiktiga beteenden. Ett av fyra dödsfall bland unga män och ett av tio bland unga kvinnor (15-29 år) orsakas av alkohol i Europa, påminner de två debattörerna.

De efterlyser ett förbud mot sponsring av alkoholföretag. Men att det redan idag är otillåtet att ge bort alkohol i marknadsföringssyfte. I väntan på förbud tycker Peter Friberg och Anna Carlstedt att Chalmers ledning, studentkår och kortegekommitté bör fundera över “om det är lämpligt att acceptera sponsring från bryggerier och andra alkoholföretag“.

• I måndagens GP ser flera chalmersstudenter inga större problem med alkoholkulturen, men medger att det dricks “en hel del“ på skolan. Även en chatt med Chalmers presschef och GP:s reportrar har anordnats. Där jämför även studenter erfarenheter från KTH och Chalmers.

• Fotnot: I ett pressmeddelande uppger Chalmers att det är “en seglivad myt att studenterna är berusade under Cortègen. Sedan 1973 är Cortègen tvärtom helt alkoholfri och sedan 2010 dessutom IQ-klassad. Från klockan 10.00 dagen innan Valborg är alkohol förbjudet.“

Etiketter:

Annonser