Seriefigurer utmanar alkoholnormen

I torsdags startade IOGT-NTO en ny kampanj för att utmana alkoholnormen. Seriefigurerna Vinballen & Ökenråttan ska med sex och humor som skrattspegel visa hur ofta alkohol styr vardagen. Men den påkostade kampanjen får även kritik.

Med start på Folknykterhetens dag så rullar kampanjen igång och ska köras till maj nästa år. Seriestrippar med karaktärerna Vinballen och Ökenråttan publiceras varje vecka i Aftonbladet och på sajten Fylllivet.se.

Vi får följa dem från singelliv och dejting, till förhållande och småbarnsföräldrar. Mycket sex, humor och politik utlovas. Målgrupp är särskilt 30-45-åringar i större städer som kanske hänger på krogen och inte är nykterhetsrörelsens medlemmar direkt.

– Vi vill att fler reflekterar över hur alkoholdrickandet begränsar den egna och andras frihet. Men vi vill också peka på och erbjuda fler möjligheter till saker som man kan göra bättre nykter. Vi vill att fler fyller sina liv med nyktra krogbesök, fester, hemmakvällar, friluftsaktiviteter, kulturupplevelser och andra spännande saker. Men vi vill också peka på att samhället har ett ansvar för detta, säger förbundsordförande Anna Carlstedt.

Men det handlar givetvis också om att stärka IOGT-NTO:s varumärke. Och med kampanjen visa på hur dagens alkoholnorm styr.
– Vi vill med igenkännande och humor, istället för pekpinnar, visa hur alkohol kan stå i vägen för ett rikt och fritt liv. Är ett hinder för både individer och samhällets utveckling, säger Sofia Karlsson, kommunikationschef och ansvarig för kampanjen, till Drugnews.

Men innan ens kampanjen – som kostar IOGT-NTO sju miljoner kronor (!) – dragit igång, så kommer intern kritik. Dels för att den kostar mycket och läckte ut via tidningen Resumé till läsare före de medlemmar som ska arbeta med den, (något Sofia Karlsson uppger var “medvetet kommunikationsarbete för att väcka nyfikenhet externt“ före kampanjen).

Dels för att pr-byrån Reformklubben, som IOGT-NTO ingått avtal med, har en reklambyrå som underleverantör som tidigare arbetat för alkoholindustrin. Det handlar om byrån Digitas som hållit i reklam för Norrlands Guld.

– Vi bör inte använda en byrå som alldeles nyligen hjälpt alkoholindustrin att tjäna pengar genom aggressiv marknadsföring. Det måste finnas andra byråer att samarbeta med, säger Morgan Öberg, IOGT-NTO-medlem och själva arbetar som kommunikatör, till Drugnews

Sofia Karlsson menar att de känt till samarbetet för ölmärket, men att efter en avvägning man ändå valde att gå vidare samarbetet i “fyllivet“-kampanjen.
– Inte ett lätt beslut, vi välkomnar den diskussion Morgan väcker, en vägning mellan pragmatism och ideologi. Men Digitas har inte kvar Norrlands Guld som kund idag och vi tog beslutet att arbeta med dem, genom avtalet med Reformklubben, säger hon.

Morgan Öberg är dock inte nöjd, utan har skrivit en motion till IOGT-NTO:s kongress i sommar om att nykterhetsorganisationen bör ta fram en leverantörspolicy som undviker liknande samarbeten i framtiden.

• Tecknaren av seriefigurerna Vinballen & Ökenråttan är Ebbe Waxin. Om serien går bra kan den kanske bli ett seriealbum, enligt Sofia Karlsson på IOGT-NTO.

• MER KRITIK/ Tidningen Accent rapporterar om hård kritik i sociala medier efter lanseringen. Bland annat att karaktärerna är stereotypa, “reproducerar kvinnliga könsroller“ och kvinnohat, skriver några.

Etiketter:

Annonser