Dimridåer om tobakskontakter

STOCKHOLM Kalla Faktas avslöjande om tobaksindustrin: Philip Morris skickar ut cigarettflickor för att locka nya kunder. Och svenska regeringen har svårt förklara varför man motarbetat hårdare tag mot tobaksbolagen.

I TV4-programmet (som Drugnews berättade om i förväg) så avslöjas dubbelspelet om den dödliga tobaken och hur tobaksbolagen ändå kan fortsätta jaga kunder.

Rekrytera nya kunder är viktigt för tobaksbolagen när rökning minskar. Det är bland tonåringar som morgondagens rökare rekryteras, nära hälften av gymnasieflickor i Stockholm röker, (trots säljförbud till ungdomar under 18 år).

Via ett eventbolag och Arbetsförmedlingen i Stockholm anlitar tobaksjätten Philip Morris unga personer som ska “informera“ om nya tobaksprodukter på festivaler och nattklubbar.
“Vi får inte marknadsföra, men informera“, säger en PM-representant till en arbetssökande flicka som TV4 sänt ut och filmade i smyg.

Philip Morris Sverigechef Karl Stenberg vägrade ställa upp på filmad intervju, han sände istället en skriftlig kommentar. Där understryker han inledningsvis att det är av “yttersta vikt att all vår verksamhet bedrivs i enlighet med befintlig lag“ och att man därför utbildar och tränar sin personal.

Han tillstår att “våra produkter är både beroendeframkallande och skadliga för hälsan vilket är viktigt att ta i beaktande när säljaktiviteter planeras“. Företagets återförsäljare (på festivaler, klubbar och andra events) får bara ha kontakt med “vuxna rökare“. “Vi har inget intresse av att kommunicera med icke-rökare“, skriver Philip Morris-chefen.

Vad gäller kontakter med politiker, så bekräftar han att de förekommer, men kallar dem “öppna“. Och att de sker efter lagar och regler “helt i linje med svensk demokratisk tradition“. Även kontakter med journalister, branschorgan, tullen och flera andra träffar företaget.

Svenska politiker ska numer redovisa kontakter med tobaksindustrin och inte ta emot bidrag (enligt WHO:s tobaksdirektiv). En moderat riksdagskvinna – med goda Philip Morris-kontakter – har lagt två motioner som är baserade på rapporter betalda av tobaksbolaget, enligt Kalla Fakta.

I sitt svar i tv-programmet (angåendet kontakter med tobaksbolag) använder hon samma formulering som PM-chefen.
– Jag tycker inte riktigt att den är förenlig med svensk demokratisk tradition och jag tycker det är en självklarhet att man som riksdagsledamot ska ha kontakt med olika företag och organisationer, säger Kajsa Lunderquist (M) till Kalla Fakta.

Svenska regeringen har i tysthet motarbetat striktare hållning mot tobaksindustrin.
När riktlinjer om FN-konventionen skulle tas om att partier inte får ha hemliga kontakter med tobaksindustrin eller ta emot ekonomiska bidrag av den, så gav regeringen order till förhandlarna att försöka stoppa det. Men strategin misslyckades och en artikel antogs.

• Vad säger då ansvarig minister, Maria Larsson (KD) på Socialdepartementet, om strategin att stöda tobaksindustrin?
I programmet är hon först oförstående:
– Det är jättemärkligt. Vi ska naturligtvis inte ha något med tobaksindustrin att göra när det gäller ekonomiska bidrag eller någonting annat.

Senare mejlar hon Kalla Fakta om “att hittillsvarande reglerna för partistöd är att de inte är offentliga“ och inte gick att förena med FN-förslaget. Men att hon är glad över att frågan om redovisning av partibidrag nu är på gång i Sverige. “Vi behöver öppenhet och transparens“.


Läkare mot tobak reagerar mot att regeringen motarbetat hårdare tag mot tobaksindustrin.
– Det är beklämmande att våra förtroendevalda inte står på befolkningens sida och ungdomarnas sida. Utan ger efter för politiska eller ekonomiska intressen, säger ordförande i föreningen Göran Boëthius till TV4 Nyheterna.

Tema: TOBAK

Tobaksdöden…

kräver över sju miljoner liv varje år runt världen.

Cirka 884 000dör av passiv rökning, många av dem är barn. Särskilt mot fattiga länder riktar sig tobaksbolagen där lagar är svagare och inte skyddar invånarna mot tobaksskador.

Reklamförbud, högre tobaksskatter, mer information om skadeverkningar och fler rökfria miljöer kan rädda liv, enligt WHO.  Läs även The Tobacco Atlas om utvecklingen i världen.

Läs mer

Etiketter:

Annonser