Alkobommar i alla hamnar?

Försöket med automatiska alkobommar i Göteborgs hamn visade att påverkade förare kan stoppas utan sinka trafiken. Nu pågår samtal om nytt försök i Stockholms frihamn. I framtiden kan automatiska nykterhetskontroller införas i alla Sveriges hamnar med utlandstrafik.

Färjornas servering av alkohol och taxfreeförsäljning har lett till problem och olyckor när passagerare ska fortsätta sin resa.

På initiativ av Motorförarnas Helnykterhetsförbund prövades i höstas elektroniska bommar med IR-teknik i Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn. Redan efter kort tid stoppades en märkbart full lastbilschaufför med över en promille i blodet.

Efter drygt tre månader så hade cirka 7 200 utandningsprov gjorts, och totalt fyra yrkeschaufförer och sex personbilsförare avslöjats av alkobommen.

De flesta är mycket positiva efter försöket. Förra veckan diskuterades strategin med alkobommar i riksdagen. Det råder bred enighet om att det bör utvidgas.
– Oavsett vilket politiskt block som bildar regering efter valet, så ser det positivt ut för lanseringen av alkobommar i Sveriges hamnar, säger MHF:s Arne Winerdal till Drugnews.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är av tillskyndarna av alkobommar och invigde försöket i göteborg. Hon ser bommarna som ett effektivit sätt att nykterhetstesta chaufförer som kommer från färjorna och värdefullt komplement till myndigheternas tillsynsarbete, utan att stoppa trafikflödet.

– Det finns goda möjligheter att utveckla liknande kontroller vid andra färjeterminaler och i en förlängning kanske använda tekniken vid polisens vägkontroller. För regeringen gäller det att se till att det är möjligt att pröva och införa innovativa sätt att förbättra och effektivisera arbetssätt som detta, säger ministern i en kommentar.

Även riksdagsman Lars Johansson (S) i oppositionen är intresserad av att skyndsamt införa alkoholbommar runt landet.

Nu i veckan förs samtal med polisen och rederier i Stockholm för ett liknande försök i Frihamnen, antingen i ankommande från Finlandsfärjor eller Estlandsfärjor.

Och MHF:s Arne Winerdal laddar för en intensiv valrörelse med målet att få stöd för alkobommar och nå färre döda och skadade i rattfylleriolyckor.
– Vi vill i förlängningen att ett hundratal alkobommar installeras i alla hamnar med internationell trafik, ungefär 15-20 hamnar. Det skulle rädda liv och spara pengar, säger han.

Idag utför polisen cirka 2,3 miljoner manuella alkoholprov vid vägarna. Med alkobommar skulle ytterligare tre miljoner kontroller snabbt kunnat göras, menar MHF. Föraren blåser i en manick, med svensk IR-teknik, som analyserar utandningsluften och ger svaret på några sekunder och bommen öppnas om ingen alkohol hittas.

– Vi utgår från att alla de positiva signaler från våra politiker nu ska omsättas i handling oavsett vem som vinner valet. Det verkar mest vara en fråga om hur bommarna ska finansieras, säger han.

Alkobommar i alla hamnar med utlandstrafik skulle kosta cirka 100 miljoner i investeringar och därefter sex miljoner per år i driftkostnader. Om antalet rattfylleriolyckor med svåra skador skulle minska tio procent, så skulle det gå ihop samhällsekonomiskt med tanke på insparade vårdkostnaderna, enligt MHF.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser