Alkohol säljs in via musik

PITTSBURGH Berusningsdrickande bland tonåringar och unga vuxna har stark koppling till att ofta ha lyssnat på musik med alkoholreferenser där varumärken nämns i sångtexter, visar en amerikansk studie.

Trycket med alkohol i sångtexter är stort på ungdomar visar studien från University of Pittsburgh och Norris Cotton Cancer Center som intervjuat 2 451 ungdomar mellan 15 och 23 år.

– Varje år exponeras en genomsnittlig ung person för omkring 3 000 referenser till alkoholvarumärken via musiken, säger huvudförfattaren Brian A. Primack, docent i medicin och pediatrik vid medicinska fakulteten på University of Pittsburgh, i ett pressmeddelande, rapporterar Accent.

Deltagarna fick ett antal låttitlar till populärmusik angivna och berätta om de gillade och brukade lyssna på låtarna och fundera över om något alkoholmärke nämndes i texterna.

Av de unga deltagarna i studien hade 59 procent druckit alkohol, 37 procent av dessa hade haft problem i samband med en fylla, exempelvis skadat sig. Dubbelt så många som kunde koppla samman sång med varumärke hade druckit alkohol. Sannolikheten var även större att de berusade sig.

Forskarna tycker unga måste tränas i kritiskt tänkande om hur alkoholreferenser i musiktexter kan manipulera deras tankar och känslor till att påverka produktköp. För varumärkena fungerar som reklam.

Annonser