Alkobommar i hamn minskade rattfylla

LYCKAT Alkolåsbommar i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Foto: Stefan Nilsson
LYCKAT Alkolåsbom i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Foto: Stefan Nilsson

Automatiska alkobommar i Tysklandsterminalen minskade kraftigt antalet alkoholpåverkade förare i Göteborgs hamn. I höst inleds försök även i Frihamnen i Stockholm.

– Nu vill vi sätta upp alkobommar i alla landets hamnar, säger en nöjd Arne Winerdal, vd hos initiativtagaren Motorförarnas helnykterhetsförbund, till Drugnews.

Resultatet från pilotprojektet i Göteborgs hamn visar att de första fyra testmånader med alkoholbommar var en framgång. Av totalt 6 451 lastbilsförare som fick blåsa fastnade bara tre förare (var 875:e), jämfört med att var 95:e kontrollerad förare hade för hög promillehalt perioden före.

Bland de 2 294 personbilsförare som blåste i tekniken stoppades fler, hela sju personer. Det tror MHF beror på att information om alkobommarna bara riktades till yrkesförare – före och under resan på sju olika språk.

Försöket i Göteborg med elektroniska bommar med IR-teknik har fått stort intresse både i Sverige och internationellt. Nu planerar initiativtagarna gå vidare med försök i Stockholms Frihamn.

Arne Winerdal
Arne Winerdal

– Förhandlingarna är nu klara för försök även i Stockholm med start i höst.  Göteborgsförsöket visar potentialen i konceptet att minska trafikonykterhet och rädda liv, utan att trafikflödet påverkas negativt, säger Arne Winerdal.

Regeringen har visat intresse för tekniken, så även oppositionen – Socialdemokraterna vill införa alkobommar i landets alla större hamnar.

IDROTTSBOMMAR?/ MHF lanserar även förslag att alkobommar installeras på större fotbollsarenor för att stoppa läktarvåldet. Så att besökare måste blåsa innan de släpps in.
– Samma teknik som i hamnarna skulle fungera perfekt för att få stopp på alkoholrelaterat våld i fotbollsallsvenskan, säger Arne Winerdal.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser