”Kräv besked om stoppa alkoholreklam”

Från kampanjsajten "Alkoholstör.se"
kampanjsajten ”Alkoholstör.se”

IOGT-NTO kräver att lagstiftningen kring alkoholreklam – som ökat kraftigt i Sverige – stramas åt rejält. Organisationen startar nu en kampanj riktad till över 5 000 personer som kandiderar till riksdagen.

På fyra år har alkoholreklamen mer än fördubblats och passerade ifjol över en miljard kronor brutto i Sverige.

Nykterhetsorganisationen hänvisar till att ingen gillar att bli störd och att svenska folket inte vill ha alkoholreklam. I en undersökning 2012 svarade nära hälften att sådan reklam helt borde förbjudas. Men ändå ökar den och tränger fram på allt fler ställen.

IOGT-NTO kräver nu att lagen kring alkoholreklam stramas åt, att tillsynen av marknadsföring skärps och att svenska förbudet för alkoholreklam i TV även omfattar svenska sändningar från andra länder.

Anna Carlstedt
Anna Carlstedt

– Det är ingen slump att alkoholindustrin använder sina extremt välfyllda kassakistor till att öka reklaminsatserna i Sverige. När de har förlorat slagen om att avskaffa Systembolagets ensamrätt och om alkoholskatten, så försöker de ändå att öka sina marknadsandelar genom att ösa alkoholreklam över svenska folket. Jag tror inte att någon har undgått att notera den kraftiga ökningen i både tidningar, TV och på webben, säger IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt.

Kampanjsidan ”alkoholstör.se” har öppnats och där uppmanas allmänhet att gå in och begär besked från de över 5 000 riksdagskandidater som ställer upp i valet i september.
Hur ställer de sig till kraven att stoppa alkoholindustrins reklamoffensiv? 108 hade redan svarat efter ett dygn, varav 99 säger ja till skärp lag.

– Nu visar vi hur mycket alkoholreklam vi faktiskt har omkring oss, varje dag, överallt. Det är dags för alkoholindustrin att sluta störa – och för politikerna att börja agera, säger Anna Carlstedt.

TV/ IOGT-NTO har tidigare anmält tv-kanaler som TV3 och TV5 för dess sändningar med alkoholreklam från Storbritannien (där reklamen är tillåten) riktad till svenska tittare. En process pågår och besked från Myndigheten för Radio och TV väntas före sommar.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser