Alkoholföretag uppvaktar unga bloggare

Fler unga kvinnor bloggar och fler läser dem. I en IQ-enkät med 4 900 kvinnor som bloggar svarade hälften att alkohol beskrivs positivt och 72 procent tror att det kan få läsare att dricka mer. Populära bloggare får ibland alkohol av företag. ”Inte okey”, säger modebloggaren Josefin Dahlberg till Drugnews.

Modebloggaren Josefin Dahlberg visar sin blogg Modette.se
Josefin Dahlberg visar sin blogg Modette.se

Aktiviteten har ökat kraftigt på sociala medier och bloggar i Sverige. Särskilt bland unga kvinnor i åldern 16-25 år, där var tredje har egen blogg och 74 procent läser dem.

I en undersökning av Systembolagets dotterbolag IQ visar det sig att blogginlägg om alkohol är vanligt. Och de allra flesta skriver positivt om dryckerna.

• Fyra av tio har sett alkoholinlägg, betydligt fler unga än äldre av de kvinnliga bloggarna.

• 56 procent tror det är vanligt att läsare köper ett speciellt alkoholmärke om de läst om det på en blogg. Och var tredje ung kvinna blir mer positivt inställd till ett märke om deras favoritbloggare rekommenderar det.

• 24 procent av kvinnor 18-24 år tror att positiva alkoholinlägg påverkar deras eget drickande.

Magnus Jägerskog, IQ– Det är en hög siffra, var fjärde ung kvinna. De utgår ju från sin egen upplevelser och konsumtion, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, som redovisade undersökningen bland 4 901 kvinnliga bloggare vid ett seminarie i onsdags.

Man har inte frågat om deras egna alkoholvanor och om de som bloggare sponsrats av alkoholföretag.
Vanligast är nog egna festbilder och en skål i motljus, tror Jägerskog. Men det är vanligt att populära bloggare med många följare får kläder, smink och skor med förhoppning att de ska prova och skriva om det. Och en del får även öl, vin och sprit.

Det är olagligt att rikta sig till unga under 25 år med marknadsföring av alkohol. Reglerna gäller numer även för sociala medier, men är svårt att visa och tillsynen är skral, tycker Magnus Jägerskog.

En som fått bud med alkohol är modebloggaren Josefin ”Jossan” Dahlberg, 24 år, chefredaktör på Modette.se. Hon har 17 000 följare på sitt Instagramkonto och läses av många unga kvinnor.
– Jag är inte förvånad över resultatet av enkäten. Bloggare får ibland lådor med alkohol. Förra veckan kom det upp en tjej klädd som dalakulla till mig med filt, picknickkorg med jordgubbar och rosa bubbel. Jag har tidigare även fått whisky från företag som hoppas vi ska skriva om det. Inte okey, tycker hon som själv är nykterist.

Josefin Dahlberg understryker att bloggaren givetvis har ett eget ansvar för vad de skriver om, men tycker också att företagen som sänder alkohol till bloggare med unga läsare bör ta sitt. Många unga tjejer följer sina favoritbloggare i ur och skur och ser upp till dem. Tips om märken, partyn och after work påverkar.

Hon skriver mest om mode, inredning och skönhet, men tänker börja blogga även om alkoholproblem.
– Jag drack första gången i 11-årsåldern, sökte hjälp vid 17, är nykterist sedan över fyra år. Är fortfarande partybrud, men dansar mer nu. Tidigare handlade det mest om att bli full och jag gjorde ofta bort mig. Nu mår jag betydligt bättre, säger hon.D128-IQ-bloggrapport1min

Josefin Dahlberg ska blogga mer om dessa erfarenheter framöver för sina läsare.

IQ-rapporten ”Bilden av alkohol i bloggosfären” (pdf-fil, 16 sidor),

En stor EU-studie visar att unga som nås av alkoholreklam dricker mer och börjar tidigare.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser