Ökat stöd för Systembolaget

Hela 75 procent av svenskarna anser att Systembolaget ska få behålla detaljhandelsmonpolet. Det är högsta värdet sedan mätningarna inleddes. En fortsatt stabil alkoholförsäljning, visar delårsrapporten.

Siffrorna för första halvåret i år om ökat stöd för statliga detaljhandelsmonopolet (75 procent) och ökat nöjdkund-index (83 procent) gjorda av TNS Sifo presenterades vid Systembolagets delårsrapport i fredags.

Även ålderskontrollen är omfattande – vid 97 procent av 2 800 provköp av personer med ungt utseende fick de visa legitimation.

Dessa är de högsta värdena sedan mätningarna inleddes.

Magdalena Gerger, vd Systembolaget.
Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

– Jag är stolt, det finns ett starkt stöd för Systembolaget som idé och vi levererar ett stabilt ekonomiskt resultat. Delårsrapporten visar att Systembolaget lyckas med att dels ha nöjda kunder tack vare bra service och ett brett sortiment, dels ha noggranna ålderskontroller som visar att vi säljer alkohol på ett ansvarfullt sätt, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget, i en kommentar.

Hon tycker dock det är en ”varningssignal ” att alkoholkonsumtionen för första gången på nära ett decennium vände uppåt ifjol, till 9,9 liter ren alkohol per invånare över 15 år. Året före var nivån 9,5 liter per person, enligt en rapport från CAN i juni.

Systembolagets föresäljningsvolym första sex månaderna i år var 223,4 miljoner liter – varav cirka 8,6 miljoner liter sprit, 94,6 miljoner vin, 111 miljoner liter starköl, 8,2 miljoner liter cider och blanddrycker, och 1,1 miljoner liter alkoholfritt. Nivåerna är stabila jämfört med ifjol, men sprit minskar något, medan alkoholfritt ökar.

Intäkterna första halvåret ökade till nära 12,4 miljarder kronor och rörelseresultatet uppgick till 129 miljoner kronor (-105).

• Systembolagets delårsrapport januari – juni 2014 (12 sidor, pdf-fil).

Annonser