Myndigheter vill stoppa tv-alkoholreklam

Svensk lag ska även gälla tv-reklam som sänds från utlandet. Konsumentverket ska vända sig till EU-kommissionen för att få stoppa alkoholreklam via Storbritannien.

2011 anmälde nykterhetsrörelsen IOGT-NTO flera företag för brott mot alkoholreklamlagen. Det omfattande även tv-kanalerna TV3, TV6 och Kanal5 som sänder från London riktat till svenska tittare.

Efter flera turer med att försöka få brittiska myndigheter att stoppa alkoholreklam-sändningarna, så slutade det med en tandlös rekommendation som bolagen ignorerade.

Nu går därför Konsumentverket och Myndigheten för radio och TV vidare och vänder sig inom kort direkt till EU-kommissionen. De söker tillåtelse att försöka stoppa alkoholreklamen från utlandet utifrån nya AV-direktivet, (där numer även mottagarlandets regler kan beaktas).

– Sverige har en strikt lag när det gäller alkohol och tobak, även vad gäller reklam. Då är det rimligt att den kan upprätthållas i alla medier, även tv-sändningar från utlandet mot svenska tittare. Nu gör vi en ny ansträngning och går vidare till kommissionen, säger Jan Nyquist, jurist och enhetschef på konsumentskydd, till Drugnews.

För IOGT-NTO har det varit en frustrerande lång väntan efter anmälan.
– Vi ser det som en delseger att myndigheterna nu kontakter EU-kommissionen, även om ärendet inte är i mål än. Det har ett stort signalvärde att svensk lag ska gälla här hemma, säger Linda Engström, kommunikationschef på IOGT-NTO, till Drugnews.

Programbolagen hävdar att de inte flyttat till Storbritannien för att kringgå svenska reklamförbudet för alkohol i tv. Men de ifrågasätter samtidigt om reklamen verkligen påverkar konsumtionen och hotar alkoholpolitiken.

EU-studier visar dock att särskilt ungdomar tar intryck av alkoholreklam och leder till tidigare debut och mer drickande.

– Det är svårt tro att alkoholindustrins miljardsatsning på reklam varje år inte skulle ha någon effekt på konsumtionen, säger Linda Engström.

Om kommissionen skulle bifalla svenska myndigheternas ansökan, så kommer processen dra ut ytterligare på tiden. Det blir troligen i Marknadsdomstolen tv-reklam-målet slutligen i så fall avgörs, tror Jan Nyquist på Konsumentverket.

Tema: Reklam

Alkoholreklam…

…ökar kraftigt i Sverige. Över 1,3 miljarder kronor satsade alkoholindustrin 2014.
Enligt forskning påverka reklam unga att dricka mer och börja dricka tidigare.

Svenska förbudet mot tv-reklam för alkohol kringgår några programbolag genom att sända till svenska tittare från Storbritannien, där den är tillåten. Process har länge pågått om EU:s AV-direktiv kan användas för att skydda mottagarlandets regler. EU-kommissionen avslog 2018 svenska myndigheters begäran att försöka stoppa tv-bolagens reklam och att hota med böter.

Läs mer

Annonser