Alkobommar stoppat 31 förare i Frihamnen

På bara tre veckor har 31 påverkade bilförare stoppats i försöket med automatiska alkobommar i Frihamnen i Stockholm. ”Det visar att bommar behövs i alla större hamnar för att hindra rattfulla förare komma ut på vägarna”, säger Arne Winerdal på MHF som leder försöket.

Frihamnen. Foto: Drugnews
Frihamnen. Var hundrade kontrollerad bilist har druckit för mycket. Foto: Drugnews

Drugnews skrev i september om invigningen av försöket med alkobommar i Frihamnen med infraröd teknik som pågår under hösten. Förare på anlöpande färjor från främst S:t Petersburg, Tallinn och Riga måste köra fram till en av kontrollstationerna (två för lastbilar, fyra för personfordon) och blåsa och få godkänt i en alkomätare som analyserar sekundsnabbt för att bommen ska gå upp.

Om den inte går upp så går en signal till Tibro där Motorförarnas helnykterhetsförbund har en central som kan fjärrstyra bommarna och polis eller tullpersonal tillkallas för att kontrollera föraren i Stockholmshamnen. Ytterligare ett sållningsprov tas i en annan mätare som underlag för rättsligt efterspel.

På tre veckor har cirka 3 100 bilförare kontrollerats och var hundrade har alltså visat sig ha för mycket alkohol i kroppen. En förare från Estland hade hela 2,18 promille. En dag fastnade hela nio rattfyllerister i bommarna. Senast i fredags stoppades en personbilist med för hög promillehalt. Av de 31 stoppade är tre av fyra personbilsförare.

Vid ett tidigare försök med alkobommar i Göteborg i fjol fastnade tio bilförare på fyra månader.

Arne Winerdal
Arne Winerdal, MHF.

• Drugnews: Varför avslöjas så många fler rattfulla bilister i Stockholms frihamn på kortare tid?
– Vet inte riktigt varför. I terminalen i Göteborg var det ett anlöp per dag från Tyskland med främst lastbilschaufförer som kollades. Här får alla bilister från färjor från tre länder blåsa. Vi informerar alla som går ombord på tolv språk om att alkobommar väntar vid ankomsten Stockholm. Ändå fastnar så många. Det är tråkigt, säger Arne Winerdal, vd på MHF.

– Men det visar att projektet är meningsfullt och att alkobommar i hamnarna behövs för att förhindra rattfulla att komma ut på vägarna. Vi hoppas det blir permanent efter nyår, säger han.

Han uppskattar att det skulle behövas ett 50-tal poliser för att manuellt klara göra lika många kontroller av förarnas nykterhet som de automatiska bommarna klarar i Frihamnen.

MHF har nu skrivit till nya infrastrukturministern Anna Johansson och hoppas att Socialdemokraterna står fast vid sitt vallöfte om att införa alkobommar i alla större hamnar. Vilket även tidigare stötts av MP och Vänstern och enskilda borgerliga motionärer i riksdagen.
Årligen rullar omkring tre miljoner fordon av från färjor till Sverige, studier har visat att rattfylleri är vanligare i dessa hamnområden än i övriga trafiken.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Annonser